Programma 2016

Over het IJ Festival daagt dit jaar de theatermakers weer uit, de stad én de wereld te beschouwen, er een eigen perspectief op te geven, te reflecteren en te reageren op de stad, op de thema’s die hier leven en de vraagstukken die er spelen. Samen met de theatermakers kijk jij opnieuw naar de stedelijke omgeving, je hoort verhalen van bewoners, ontdekt nieuwe plekken en je ontmoet nieuwe mensen.

Jong talent krijgt alle ruimte voor de ontwikkeling van theater buiten de geijkte paden. Middels intensieve begeleiding en het bieden van een platform grijpen wij de kans de nieuwe generatie makers alle aandacht te geven en hen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Met deze focus presenteren wij ook gevestigde makers die een duidelijke link en samenwerking hebben met jonge makers.

Dit jaar zijn onder andere de gezelschappen BOG. met Oer, Golden Palace met Welkom in ons Ecodorp, Houten Huis/PeerGrouP/Gouden Haas met Kiemkracht, Project Wildeman met Heart of Darkness, Het Monsterverbond met Lampedusa, De Dansers met Ten Noorden van Nergens en Orkater met De Onzichtbare Man te zien. Ook tonen wij in samenwerking met Oerol een speciale Atelier-route in Amsterdam-Noord en samen met het Grachtenfestival de Eilandvariaties op KNSM-eiland. Met het Wijkmaker-traject verbinden wij ons voor een lange tijd aan verschillende wijken in Noord.

Uiteraard is het Zeecontainerprogramma weer het middelpunt van het festival. Het is dé plek voor de jongste generatie theatermakers: dit jaar een exclusieve internationale editie in het kader van het officiële culturele programma van het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie in samenwerking met Europe by People / FabCity.

Start van de ontwikkeling van het Zeecontainerprogramma is vanaf 27 mei tijdens FabCity op kop Java-eiland. De voorstellingen zijn hier vijf weekenden in mei en juni als een work in progress te bezoeken, een open lab waar het publiek op gezette tijden kan meekijken en -denken met de makers. Het Zeecontainerdorp wordt uiteindelijk voor het festival verplaatst naar de NDSM-werf, en kun je de inmiddels ontwikkelde voorstellingen zien op Over het IJ Festival.

Kaartverkoop Over het IJ Festival 2016
Zaterdag 21 mei start de reguliere kaartverkoop via deze website. Het gehele programma van jonge en nieuwe makers waaronder alle voorstellingen binnen het Zeecontainerprogramma en Nieuwe Makers Programma zijn 10 dagen lang toegankelijk met het Over het IJ Festivalbandje. Voor voorstellingen van gevestigde makers zijn losse kaarten verkrijgbaar. Meer informatie over programma, prijzen en kaartverkoop volgt binnenkort via deze website.

Zeecontainerprogramma gaat van start op kop Java-Eiland

Dit jaar presenteren wij in samenwerking met Europe by People / FabCity een speciale internationale editie van het Zeecontainerprogramma. Hier ontmoet je het jongste talent van het festival. Tien internationale, net afgestudeerde makers hebben de mogelijkheid gekregen om een voorstelling te maken van maximaal 15 minuten, in, op, met of om een zeecontainer. Ze zijn uitgedaagd om met andere ogen naar de stad te kijken en een theatraal voorstel te doen voor een betere, of andere stad, maar vooral voor hun (Europese) stad van morgen.

Het Zeecontainerprogramma houdt tijdens FabCity op kop Java-eiland open atelier. Wij nodigen je uit om mee te kijken en denken met de makers of een bijdrage te leveren aan hun werk. Openingstijden van het open atelier zijn van 27 mei t/m 26 juni: op vrijdagen tussen 17.00 en 22.00 uur en op zaterdag en zondag tussen 12.00 en 22.00 uur. Wees welkom!

Voor meer info over de makers zie hier
Voor meer info over het gehele programma van FabCity zie http://europebypeople.nl

Aankomend Over het IJ Festival zie je het eindresultaat in het festivalhart op de NDSM-werf.

Credits: Artistieke begeleiding: Petra Ardai, Maurice Bogaert en Simone Hogendijk. Producent: Pim Luitjes. Stagiair productie: Brian Verhagen. Blog website: Marijn Lems. Mede mogelijk gemaakt door Europe by People/ FabCity

 

Nieuw landelijk samenwerkingsverband van start met urgente agenda

Lancering ‘De Verenigde Podiumkunstenfestivals’
Nieuw landelijk samenwerkingsverband van start met urgente agenda

In maart 2016 gaat een nieuw samenwerkingsverband van start onder de naam De Verenigde Podiumkunstenfestivals. Bijna 35 podiumkunstenfestivals in uiteenlopende genres, verspreid over Nederland – van Maastricht tot Groningen, van Deventer tot Rotterdam – hebben zich inmiddels aangemeld als deelnemer. Doel is onder meer een betere verankering van de rol, positie en betekenis van festivals in de culturele infrastructuur van Nederland. Zowel lokaal als nationaal, zowel financieel als in beeldvorming.

Achtergrond
In het voorjaar van 2015 startte een groep festivals een nieuw initiatief, waarbij voor het eerst een poging werd gedaan om zoveel mogelijk podiumkunstenfestivals in alle genres bij elkaar te krijgen. Er werden gezamenlijk pamfletten, vlugschriften en brieven geschreven namens tientallen gesubsidieerde festivals, met als direct resultaat meer aandacht voor de positie van podiumkunstenfestivals en een serieuze stem in de lobby. Eind november werd het jaar bekroond met een door de Tweede Kamer geïnitieerde, incidentele verhoging van 2,5 miljoen euro van de festivalgelden in het Fonds Podiumkunsten voor het jaar 2016.

De Verenigde Podiumkunstenfestivals is een voortzetting van de inspanningen van het afgelopen jaar. 2016 wordt gezien als pilotjaar, waarin De Verenigde Podiumkunstenfestivals een effectieve vorm wil vinden om de belangen van de landelijk gesubsidieerde Nederlandse podiumkunstenfestivals te kunnen behartigen. De organisatievorm is wendbaar en informeel, passend bij de cultuur en identiteit van de festivals.

Leve de Festivals
De leidraad voor De Verenigde Podiumkunstenfestivals wordt gevormd door het festivalmanifest ‘Leve de Festivals’ dat in de loop van 2015 door een aantal festivals werd geschreven. In dit manifest wordt beschreven welke onmisbare rol de podiumkunstenfestivals – mede door de bezuinigingen – zijn gaan spelen in het Nederlandse cultuurlandschap. De oproep van de festivals: “Erken, benoem én honoreer de diversiteit,
de innovatieve kracht en de kwaliteit van festivals. Beloon festivals die meerdere functies in één organisatie verbinden, een essentiële rol spelen in de culturele infrastructuur en aldus bijdragen aan de ontwikkeling van hun discipline
en van het publieksbereik.”

Lees hier het hele festivalmanifest ‘Leve de Festivals’:
Festivalmanifest “Leve de festivals’


De deelnemers die zich nu al hebben ingeschreven:
Eurosonic Noorderslag (Groningen) | SPRING Performing Arts Festival (Utrecht) |
Grachtenfestival (Amsterdam) | Theaterfestival Boulevard (’s-Hertogenbosch) |
Motel Mozaïque (Rotterdam) | Festival de Nederlandse Dansdagen (Maastricht) |
Oerol Festival (Terschelling) | Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen) |
Operadagen (Rotterdam)| Holland Festival (Amsterdam) | Incubate (Tilburg) |
Over het IJ Festival (Amsterdam) | Internationaal buitentheaterfestival Deventer op Stelten |
Festival Oude Muziek (Utrecht) | Music Meeting (Nijmegen) | Julidans (Amsterdam) |
Festival Cement (’s-Hertogenbosch) | Reuring (Purmerend) | Amsterdams Kleinkunst Festival |
Dancing on the Edge Festival (diverse steden) | Gaudeamus Muziekweek (Utrecht) |
Holland Dance Festival (Den Haag) | Jonge Harten Theaterfestival (Groningen) |
Karavaan Festival (Noord-Holland) | Musica Sacra (Maastricht) |
Nederlands Theater Festival/Amsterdam Fringe Festival (Amsterdam) |
November Music (’s-Hertogenbosch) | Tweetakt (Utrecht) | Oranjewoud Festival (Oranjewoud)
Geelvinck Fortepiano Festival (Amsterdam) | Cello Biënnale Amsterdam |
Festival Circolo (‘s-Hertogenbosch) | ITs Festival (Amsterdam) | Le Guess Who? (Utrecht)

PS – 2,5 miljoen extra nog steeds broodnodig
Eerder in maart 2016 maakte het Fonds Podiumkunsten bekend dat de meerjarige festivalregeling maar liefst 4x overvraagd is. De Verenigde Podiumkunstenfestivals blijven zich daarom hard maken voor een structurele verhoging van 2,5 miljoen euro (net als in 2016) per jaar van de beschikbare subsidiegelden voor festivals in het Fonds Podiumkunsten in 2017 – 2020.

#levefestivals

Apply now for the famous Sea Container Project!

Over het IJ Festival is in collaboration with Europe by People / FabCity looking for ten (international) theatre makers for the Over het IJ Sea Container Project, which will take place at Kop Java-island in May/June and in July at the NDSM-wharf during Over het IJ Festival 2016 (8-17 July).

Over het IJ Festival yearly produces successfully the Sea Container Project over more than ten years. The Sea Container Project is the playground of the festival, from where many young theatre makers have started their careers within the festival or within the theatre field in general. The Project is an invitation to practise working site specific and to show your work to a critical, but open minded and enthusiastic audience, that adds to the development of your artistic work. In Spring the festival will organize a special international edition of the project in collaboration with Europe by People / FabCity at Kop Java-island.

Are you a student or recently graduated theatre maker of any (international) art school, you can apply for this. Check out the conditions and sign up before 28th of March!

Click here for more information and the form in English

_________________________________________________

Over het IJ Festival is in samenwerking met Europe by People / FabCity op zoek naar 10 (internationale) jonge makers voor het Zeecontainerprogramma komende editie. De realisatie is in mei en juni op de kop van het Java-eiland en de uitvoering vindt plaats op de NDSM-werf tijdens Over het IJ Festival van 8 t/m 17 juli.

Over het IJ Festival is begonnen met de selectie voor een speciale editie van het succesvolle Zeecontainerprogramma dat de basis vormt van het festival. Vanuit hier zijn al veel makers doorgestroomd naar het reguliere programma of naar elders in het veld. Het Zeecontainerprogramma is een uitnodiging om kennis te maken met locatietheater en om je werk te tonen aan een kritisch, maar open en enthousiast publiek dat bijdraagt aan, of dat je inzet bij, de ontwikkeling van je werk. In de lente van 2016 organiseert het festival een speciale internationale editie in het kader van en i.s.m. Europe by People, FabCity, op de kop van het Java-eiland.

Ben jij vierdejaars student of theatermaker/kunstenaar die in 2014 en 2015 is afgestudeerd aan de kunstvakopleidingen van Nederland, Europa en de rest van de wereld, of dat in 2016 gaat doen? Dan kun je je aanmelden voor dit bijzondere internationale traject:  vul het bijgaande formulier in vóór maandag 28 maart 2016!

Klik hier voor meer informatie en het aanmeldformulier

 

 

 

Op zoek naar jonge musici en theatermakers

In 2016 organiseren Over het IJ Festival en het Grachtenfestival voor de vierde keer de Muziektheaterroute, een serie van vier korte voorstellingen op vier verschillende locaties, die door een wandelroute met elkaar zijn verbonden. Na het centrum in 2013, Amsterdam Tuindorp in 2014 en de Zeeheldenbuurt in 2015, is in 2016 het KNSM-eiland aan de beurt voor de ‘Eilandvariaties’.

Samen met het Grachtenfestival zijn wij op zoek naar creatieve, gedreven en inventieve musici en theatermakers die graag discipline-overschrijdend willen werken en een grote affiniteit hebben met het werken op locatie en/of dit (verder) uit willen zoeken. Voorwaarden voor deelname zijn dat je een kunstvakopleiding volgt of niet langer dan twee jaar bent afgestudeerd en beschikbaar bent tijdens beide festivals en meedoet aan het gehele ontwikkeltraject in de voorbereidende inspiratie- en maakfase.

De ‘Eilandvaraties’ worden uitgevoerd tijdens het Over het IJ Festival (8 t/m 17 juli) en het Grachtenfestival (12 t/m 21 augustus). Let op: aanmelding vóór 1 januari 2016. 

Meer informatie over het ontwikkeltraject en aanmelding vind je hier:

Nederlands: Eilandvariaties oproep

Engels: Eilandvariaties open call

Podiumkunstenfestivals blij met waardering en meer budget 2016

Goede hoop en verwachtingen voor 2017 – 2020
Vol spanning hebben de Nederlandse podiumkunstenfestivals gisteren de stemming in de Tweede Kamer over de cultuurbegroting 2016 gevolgd. De festivals zijn erg blij dat er in 2016 substantieel meer budget komt voor de podiumkunstenfestivals in Nederland. Daarnaast zijn de podiumkunstenfestivals erg gelukkig met de waardering die zowel door coalitie- als oppositiepartijen is uitgesproken voor de sector. Uit deze waardering putten de podiumkunstenfestivals de hoop en verwachting dat ook bij het vaststellen van de cultuurbegroting voor 2017 – 2020 meer broodnodig budget beschikbaar komt. Daarbij moedigen de podiumkunstenfestivals het aan dat de Tweede Kamer voldoende tijd neemt voor het vinden van een duurzame dekking voor de periode 2017 – 2020.

Wij presenteren de nieuwe Atelier makers!

Hedwig KoersBart van de Woestijne en Merel Smitt zijn geselecteerd voor het ontwikkelingstraject van het Atelier. Onder begeleiding van beeldend kunstenaar Maurice Bogaert (artistiek coördinator en artistiek begeleider van het Atelier) en theatermaker Alexander Broeder (artistiek begeleider) gaan de makers een klein jaar onderzoek doen in het werken op locatie in zowel de context van de stad, als het eiland Terschelling  en presenteren uiteindelijk het resultaat van hun onderzoek op zowel Oerol als Over het IJ Festival in 2016.

 

Bart-van-de-Woestijne-667x1000

Bart van de Woestijne studeerde in 2014 af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. Theater is voor hem een openbaar onderzoek, waarin hij samen met het publiek verschillende aspecten van het leven en de dood bevraagt. Het voorstellingsvermogen van het publiek staat daarbij centraal.

hedwig-koers

Hedwig Koers is afgestudeerd aan de mimeopleiding en maakt theater vanuit dat wat er is: het lichaam in beweging, de locatie en de inbreng van spelers en publiek, steeds naar aanleiding van een actueel thema. Voor het Ateliertraject is dat thema apathie. Naast haar regieprojecten volgt Hedwig een master Kunsteducatie en is ze werkzaam als actrice.

Merel-Smitt-665x1000

Merel Smitt is in 2014 afgestudeerd aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Zij studeerde onder andere af met haar locatievoorstelling TIM, gebaseerd op een interview met een jonge veteraan. In haar verdere werk na haar afstuderen heeft ze deze lijn voortgezet en onderzoekt ze hoe de mens zich beweegt in de huidige maatschappij. Ze opent werelden die wij niet begrijpen of waar wij aan voorbij lopen.

 

 

2,4 miljoen nu nodig zodat de podiumkunstfestivals er morgen nog zijn

20 november 2015

Moedig besluit gevraagd van Tweede Kamer

De gezamenlijke (40!) Nederlandse podiumkunstfestivals verzoeken de Tweede Kamer om 2,4 miljoen euro extra vrij te maken voor podiumkunstfestivals en om dit budget onder te brengen bij het Fonds Podiumkunsten. Daarnaast dringen de podiumkunstfestivals er bij de Tweede Kamer op aan om te kiezen voor samenhang voor de podiumkunstfestivalsector als geheel.

In de komende anderhalve week besluit de Tweede Kamer over de verdeling van de landelijke cultuurgelden voor de periode 2017 – 2020. Zowel de Raad voor Cultuur als Minister Bussemaker erkenden eerder dit jaar het grote belang en de hoge kwaliteit van de Nederlandse podiumkunstfestivals. Beide gaven daarbij tevens aan dat meer budget in de komende vier jaar broodnodig is. Nu duidelijk begint te worden wat er na vele maanden aan gesprekken, lobby en geld schuiven over blijft voor de podiumkunstfestivals (theater, dans, muziek en vele nieuwe vormen, 90% van het festivalaanbod in Nederland), dan is het collectieve resultaat teleurstellend te noemen. De gezamenlijke podiumkunstfestivals doen dan ook een dringend beroep op de Tweede Kamer om de volgende twee punten alsnog mee te nemen in de beraadslaging:

1. Maak 2,4 miljoen euro extra vrij voor podiumkunstfestivals en breng dit budget onder bij het Fonds Podiumkunsten.
Na het aannemen van de eerdere moties worden er uit de extra festivalmiddelen een drietal podiumkunstfestivals geholpen, voor de grote groep podiumkunstfestivals gebeurt er vrijwel niets, terwijl er wel een jeugdtheatergezelschap voor 5 ton uit het extra festivalgeld gefinancierd wordt. Dit leidt in de komende vier jaar tot grote problemen voor de kwaliteits-podiumkunstfestivals overal in het land. De lacune in het landelijke cultuurbeleid aangaande podiumkunstfestivals, die door de Raad voor Cultuur terecht werd benoemd, blijft bestaan en leidt onherroepelijk tot het einde van een aantal smaakmakende podiumkunstfestivals. Het nu niet kiezen voor podiumkunstfestivals laat in de komende jaren diepe sporen achter in lokale en nationale culturele infrastructuren.

2. Kies voor samenhang
De podiumkunstfestivals achten het Fonds Podiumkunsten en de Raad voor Cultuur goed in staat onderbouwde, inhoudelijke afwegingen te maken wat betreft subsidiëring van instellingen en/of het invullen van functies binnen de culturele basisinfrastructuur. Er zijn een aantal reparaties gedaan, maar verdere moties die vanuit de Tweede Kamer pleiten vóór individuele podiumkunstfestivals doorkruisen deze methodiek en werken verstorend voor de samenhang in de podiumkunstfestivalsector. Wij pleiten ervoor nu geen nieuwe individuele ondersteuningsmoties meer in te dienen. Kies voor samenhang.

De podiumkunstfestivals hopen dat de Tweede Kamer een verstandig besluit wil nemen om deze beeldbepalende, richtinggevende maar financieel ondergewaardeerde sector alsnog overeind te houden, zoals eens de bedoeling was. Het gat tussen de BIS waar 4 miljoen beschikbaar is voor 4 podiumkunstfestivals en het Fonds Podiumkunsten waar 2,1 miljoen euro te verdelen is onder een grote groep kwaliteitsfestivals op het terrein van dans, theater en muziek door heel Nederland is ook na de laatste BIS-reparaties nog veel te groot. De door de minister, de raad van cultuur en de kamer gewenste makelaars functie van festivals tussen innovatief kwaliteitsaanbod en publiek kan alleen vervuld worden als er nu gekozen wordt voor de podiumkunstfestivalsector als geheel, en dus door 2,4 miljoen euro extra toe te voegen aan het Fonds Podiumkunsten.


Wat voorafging

2013: Van de 6 podiumkunstfestivalplekken in de BIS blijft er 1 over met €3,2 miljoen euro, de overige worden – zonder meenemen van budget- doorverwezen naar het FPK waar het aantal aanvragers oploopt en het gelijk gebleven budget van 2,1 miljoen met een maximaal plafond van €250.000 per festival wordt verdeeld. Het resultaat is dat in 2013 van de 30 structureel landelijke ondersteunde podiumkunstfestivals 18 podiumkunstfestivals hun gehele landelijke subsidie verliezen, de 12 resterende podiumkunstfestivals krijgen kortingen tot 70% op hun subsidiebudget te verwerken. Het werkt door in het hele bestel; voor kleinere of nieuwe podiumkunstfestivals wordt de ruimte zeer beperkt. Anno 2015 staat veel podiumkunstfestivals het water aan de lippen. Financiële ruimte is dringend noodzakelijk.

Februari 2015: De Verenigde Podiumkunstfestivals sturen een manifest aan Minister Bussemaker, Raad voor Cultuur en Fonds Podiumkunsten. In dit manifest wordt onder meer gevraagd om erkenning van de unieke functie van podiumkunstfestivals en een betere honorering. Zowel de Raad voor Cultuur als Minister Bussemaker steunen de oproep van de podiumkunstfestivals. Hiermee wordt de vraag om erkenning van de positie van de podiumkunstfestivals positief beantwoord.

April 2015: De Raad voor Cultuur roept de minister op de podiumkunstfestivals beter te verankeren in het rijks- en lokale cultuurbeleid en meent dat een extra financiële impuls noodzakelijk is. Zij stelt voor bij de verdeling van subsidies bij de fondsen meer ruimte te geven aan podiumkunstfestivals en instellingen die experimenteren met nieuwe vormen van presentatie ten behoeve van publieksbereik.

Juni 2015: Minister Bussemaker stelt in haar uitgangspuntennotitie – in navolging van de Raad voor Cultuur – dat podiumkunstfestivals van belang zijn voor talentontwikkeling en de ontwikkeling van nieuwe publieksgroepen op zowel lokaal als (inter)nationaal niveau. Zij stelt voor podiumkunstfestivals in alle disciplines via de cultuurfondsen € 2,6 miljoen extra beschikbaar.

November 2015: Na verdeling over de verschillende fondsen en de uitwerking van de moties die de Tweede Kamer op 27 oktober 2015 aannam, is duidelijk dat slechts € 180.000 resteert als impuls voor de grote groep podiumkunstfestivals via het Fonds Podiumkunsten (FPK). Er is geschoven met geld, er zijn een paar individuele podiumkunstfestivals geholpen en het meest vreemde: er is een jeugdtheatergezelschap bekostigd uit festivalgeld. De werkelijke nood is niet gelenigd.

Voor alle helderheid willen we benadrukken dat de podiumkunstfestivals niet alleen een zeer groot bereik hebben, maar ook de volle breedte van de podiumkunsten vertegenwoordigen. Van opera en muziektheater tot moderne dans en oude muziek, van jazz en pop, circus en jeugdtheater tot locatievoorstellingen, van toneel en klassieke muziek tot experimentele technologie en alles daartussenin. De podiumkunstfestivals zijn gevestigd in heel Nederland en trekken een breed publiek uit alle landsdelen en van ver daarbuiten.

Ook wijzen we er graag op dat de omzet van de podiumkunstfestivals, hun spin off en hun impact op de lokale leefomgeving én op de lokale economie vele malen groter is dan de financiering vanuit de rijksoverheid. Let wel: 90% van de festivals in Nederland zijn podiumkunstfestivals. Onze hoop en verwachting was dat de extra middelen voor podiumkunstfestivals daar ook besteed zouden worden, zeker gezien de extreem harde bezuinigingen in 2013 op de podiumkunstfestivals van BIS tot FPK.

Begin november 2015 deden wij de volgende oproep:
Dit gezegd hebbend, resteert de feitelijke constatering dat waar € 2.600.000 nodig is, € 180.000 volstrekt onvoldoende is om ook maar iets extra te kunnen doen. De podiumkunstfestivals vrezen, na alle waardering en inzet vanuit alle geledingen, voor het overgrote deel alsnog met lege handen te staan. Het belang dat artistiek, maatschappelijk en ook in publieksbereik, talentontwikkeling en innovatie aan de podiumkunstfestivals wordt toegekend, wordt niet zichtbaar in de huidige besluitencijfers. Het thans resterende bedrag zorgt niet voor versterking of artistieke groei van de podiumkunstfestivals. Vele podiumkunstfestivals blijven hangen aan het draadje waaraan ze al sinds 2013 hangen.

Wij vragen u daarom met klem om de daad bij het woord te voegen en verzoeken de Tweede Kamer als volgt:

– Naast de huidige reparaties in de BIS een extra bedrag van € 2,4 miljoen euro vrij te maken en dit toe te voegen aan het budget van het Fonds Podiumkunsten ten behoeve van de podiumkunstfestivals.

We hopen op uw welwillend oor voor onze noodkreet.
Verenigde Nederlandse Podiumkunstfestivals:

Theaterfestival Boulevard
Noorderzon
Nederlands Theaterfestival
Nederlandse Dansdagen
Grachtenfestival Amsterdam
November Music
Spring
Julidans
Eurosonic Noorderslag
Circo Circolo
Holland Festival
Incubate
Internationaal buitentheaterfestival
Deventer op stelten
ITs festival
Jonge Harten
Motel Mozaïque
Operadagen Rotterdam
Over het IJ Festival
Reuring
Zeeland Nazomerfestival
Gaudeamus Muziekweek
Oerol
Festival Cement
Festival Oude Muziek
Parade
Karavaan
Festival Oranjewoud
Holland Dance
Le Guess Who
Tweetakt
Amsterdams Kleinkunstfestival
Cultura Nova
Dancing on the Edge
Music Meeting
Strp Festival
Into the great wide open
Tromp
Musica Sacra Maastricht

Podiumkunstfestivals doen dringend verzoek

STEL EXTRA GELDEN WERKELIJK TER BESCHIKKING AAN DE FESTIVALS

Nu het kruit is opgetrokken na de moties bij laatste begrotingsbesprekingen, constateren de Verenigde Podiumkunstenfestivals Nederland dat er van de benodigde € 2,6 miljoen aan extra middelen voor festivals niet meer dan €180.000 resteert voor een belangrijke groep theater-, dans- en muziekfestivals. Deze festivals, zo belangrijk in het samenbrengen van vraag en aanbod, doen een ultieme oproep aan de Tweede Kamer om alsnog €2,4 miljoen extra beschikbaar te stellen aan het Fonds Podiumkunsten ten behoeve van de podiumkunstfestivals.

Wat voorafging 2013:

Van de 30 structureel landelijke ondersteunde podiumkunstenfestivals in 2013 verloren 18 festivals hun gehele landelijke subsidie, de 12 resterende festivals kregen kortingen tot 70% op hun subsidiebudget te verwerken. Voor kleinere of nieuwe festivals werd de ruimte zeer beperkt. Veel festivals staat het water aan de lippen. Financiële ruimte is dringend noodzakelijk.

Februari 2015: De Verenigde Podiumkunstfestivals sturen een manifest aan Minister Bussemaker, Raad voor Cultuur en Fonds Podiumkunsten. In dit manifest werd onder meer gevraagd om erkenning van de unieke functie van festivals en een betere honorering. Zowel de Raad voor Cultuur als Minister Bussemaker steunden de oproep van de podiumkunstfestivals. Hiermee werd de vraag om erkenning van de positie van de festivals positief beantwoord.

April 2015: De Raad voor Cultuur roept de minister op de festivals beter te verankeren in het rijks- en lokale cultuurbeleid en meent dat een extra financiële impuls noodzakelijk is. Zij stelt voor bij de verdeling van subsidies bij de fondsen meer ruimte te geven aan festivals en instellingen die experimenteren met nieuwe vormen van presentatie ten behoeve van publieksbereik.

Juni 2015: Minister Bussemaker stelt in haar uitgangspuntennotitie – in navolging van de Raad voor Cultuur – dat festivals van belang zijn voor talentontwikkeling en de ontwikkeling van nieuwe publieksgroepen op zowel lokaal als (inter)nationaal niveau. Zij stelt voor festivals in alle disciplines via de cultuurfondsen € 2,6 miljoen extra beschikbaar.

November 2015: Na verdeling over de verschillende fondsen en de uitwerking van de moties die de Tweede Kamer op 27 oktober 2015 aannam, is duidelijk dat slechts € 180.000 resteert als impuls voor de grote groep podiumkunstfestivals via het Fonds Podiumkunsten. Er is geschoven met geld, er zijn een paar individuele festivals geholpen en allervreemdst: er is een jeugdtheatergezelschap bekostigd uit het geld dat was bedoeld voor de podiumkunstfestivals. De werkelijke nood is niet gelenigd.

Voor alle helderheid willen we benadrukken dat de podiumkunstenfestivals niet alleen een zeer groot bereik hebben, maar ook de volle breedte van de podiumkunsten vertegenwoordigen. Van opera en muziektheater tot moderne dans en oude muziek, van jazz en pop, circus en jeugdtheater tot locatievoorstellingen, van toneel en klassieke muziek tot experimentele technologie en alles daartussenin. De festivals zijn gevestigd in heel Nederland en trekken publiek uit alle landsdelen en van ver daarbuiten. Ook wijzen we er graag op dat de omzet van de festivals, hun spin off en hun impact op de locale leefomgeving én op de locale economie vele malen groter is dan de financiering vanuit de rijksoverheid. Let wel: 90% van de festivals in Nederland bestaat uit podiumkunstenfestivals. Onze hoop en verwachting was dat de extra middelen voor festivals daar ook besteed zouden worden, zeker gezien de extreem harde bezuinigingen in 2013 op de podiumkunstenfestivals, van Bis tot FPK.

Ultieme oproep
Dit gezegd hebbend resteert de feitelijke constatering dat waar € 2,6 miljoen nodig is, € 180.000 volstrekt onvoldoende is om ook maar iets extra te kunnen doen. De Podiumkunstenfestivals vrezen, na alle waardering en inzet vanuit diverse kamerfracties, voor het overgrote deel alsnog met lege handen te staan. Het belang dat artistiek, maatschappelijk en ook in publieksbereik, talentontwikkeling en innovatie aan de podiumkunstenfestivals wordt toegekend, wordt niet zichtbaar in de huidige besluitencijfers. Het thans resterende bedrag zorgt niet voor versterking of artistieke groei van de festivals. Vele festivals blijven hangen aan het draadje waaraan ze al sinds 2013 hangen.

Wij vragen u daarom met klem om de daad bij het woord te voegen en verzoeken de Tweede Kamer als volgt:

– Naast de huidige reparaties in de Bis een bedrag van € 2,4 miljoen euro vrij te maken en dit toe te voegen aan het budget van het Fonds Podiumkunsten ten behoeve van de festivals.

We hopen op uw welwillend oor voor onze noodkreet.

Podiumkunstfestivals zetten lobby voort

De Verenigde Nederlandse Podiumkunstfestivals: “Lobby nog niet ten einde”

Afgelopen dinsdag, 27 okt, is in de Tweede Kamer een aantal moties ter stemming gebracht, over het budget (2,6 miljoen) dat de minister heeft vrijgemaakt ter versterking van de positie van Nederlandse festivals.

De Nederlandse Podiumkunst Festivals hebben sinds begin dit jaar actief gelobbyd voor beleidsaandacht en bijbehorend budget voor de soms penibele situatie van Nederlandse podiumkunsten festivals. Er is veel te weinig ruimte zowel in de BIS als bij het Fonds Podiumkunsten. De minister oormerkte 2,6 miljoen extra budget voor festivals om wat lucht te kunnen geven.

Wij juichen het toe dat een aantal van onze festivals de extra ondersteuning krijgt dat deze festivals verdienen en kamerleden blijven streven naar extra ondersteuning van de podiumkunst festivals. De lobby van deze festivals heeft zich er dan ook op geconcentreerd dit geoormerkte budget integraal over te hevelen naar podiumkunst festivals, met extra nadruk op het festivalbudget van het Fonds Podiumkunsten voor de periode 2017-2020. De Nederlandse Podiumkunst Festivals betreuren echter sterk dat het geoormerkte en broodnodige festivalbudget, na de inbreng van de tweetal moties, versnipperd dreigt te raken en ten dele ingezet gaat worden voor andere reparaties, zoals een jeugdtheatergezelschap. Daarnaast ligt onhelderheid in keuze voor festivals, in plaats van visie, op de loer.

De festivals zetten de lobby voort om de zeer ontoereikende middelen voor podiumkunst festivals te vergroten. Wij doen hierbij een dringend beroep op de minister om het overgebleven deel van het extra budget over te hevelen naar het Fonds Podiumkunsten, zodat deze zijn rol ten opzichte van festivals beter kan vervullen. De festivals geloven in de rol van het Fonds Podiumkunsten en dat dit fonds de expertise in huis heeft om tot goede afgewogen oordelen te komen in het belang van een vitaal podiumkunst landschap. Samen zijn de festivals immers van grote betekenis. Met hun discipline brede aanpak, waarbij zowel dans, theater, muziektheater en muziek en alle aanpalende disciplines de ruimte krijgen, nemen ze een belangrijke plek in in het podiumkunstenbestel, werken ze aan ontwikkeling van makers, (co)produceren en presenteren ze nieuw werk en zorgen voor een omvangrijk publieksbereik.

De Nederlandse Podiumkunst Festivals

« Older posts