Grachtenfestival en Over het IJ Festival zijn op zoek naar jonge musici en theatermakers

Voor de vijfde keer vindt de samenwerking tussen het Grachtenfestival en Over het IJ Festival plaats waarbij een muziektheaterroute wordt ontwikkeld met korte voorstellingen op verschillende locaties. De voorstellingen zijn een combinatie van locatietheater met klassieke muziek, jazz of wereldmuziek.

Wie zoeken wij?
Wij zijn op zoek naar creatieve, gedreven en inventieve musici en theatermakers die graag discipline- overschrijdend willen werken en een grote affiniteit hebben met het werken op locatie en/of dit (verder) uit willen zoeken. Voorwaarden voor deelname zijn dat deelnemers een kunstvakopleiding volgen of niet langer dan twee jaar zijn afgestudeerd en beschikbaar zijn tijdens beide festivals en meedoen aan het gehele ontwikkeltraject in de voorbereidende inspiratie- en maakfase.

De Variaties
In 2017 richten wij ons op verschillende locaties in Centrum-Oost (Marineterrein, Kop Dijksgracht, Oostelijke eilanden) en duiken wij in de geschiedenis en de transitieopgave van dit gebied. De Variaties (werktitel) is een wandelroute langs drie locaties waar voorstellingen van max. 15 minuten plaatsvinden. De vierde voorstelling is de verbindende wandeling. Tijdens beide festivals worden de voorstellingen op meerdere dagen en meerdere keren per dag uitgevoerd.

Motivatie
Schrijf een persoonlijke motivatie (geen concept), neem daarin mee waarom je graag mee zou willen doen; waarom je op locatie wilt werken; vanuit welke discipline je werkt, en wat thema’s of vragen zijn waarmee jij je bezig houdt binnen je werk. Stuur je motivatie vóór 5 januari 2017. Uiterlijk 10 januari hoor je meer.

Mail naar Riet Mellink, riet.mellink@overhetij.nl.

Belangrijke data:

11 februari 13:00 – 18:00 Bijeenkomst tijdens Grachtenfestival de OpMaat in de NedPhO-Koepel in Amsterdam. Pitch aan overige makers en delen werk- en zienswijzen. Onderzoek samenwerkingen. Workshop muziektheater.

25 februari 10.00 – 17.00 Wandeling in het gebied, bezoek aan buurt, locaties bekijken, verhalen ophalen en contacten leggen. Inspiratie opdoen. Workshop locatietheater

11 februari – 31 maart Inspiratie- en conceptfase

31 maart Deadline indienen concepten

3 – 7 april Selectie.

Bekendmaking vier geselecteerde concepten: 7 april

8 april – 8 juli Ontwikkel- en maakfase

14 – 23 juli Uitvoeringen op Over het IJ Festival (20 tot 24 voorstellingen/ 7 dagen)

11 – 20 augustus Uitvoeringen op het Grachtenfestival (20 tot 24 voorstellingen/ 7 dagen)

De samenwerking tussen de twee grote Amsterdamse festivals blijkt een succesformule. Eerdere deelnemers stroomden door naar De Nieuwkomers van Orkater, waar jonge professionele theatermakers de gelegenheid krijgen een eigen muziektheater voorstelling te maken of gingen verder met eigen producties.

Over het IJ Festival staat voor locatietheater en vraagt zijn makers zich te verhouden tot de context van de stad en daarbinnen zowel de fysieke locatie als de sociale context een plek te geven. De geschiedenis, de omgeving, de toekomst, de sociale omstandigheden en haar bewoners. (14 – 23 juli 2017).

Het Grachtenfestival is hét podium voor jonge musici van over de hele wereld. Door de combinatie van locatie en repertoire worden klassieke muziek en jazz, uitgevoerd op hoogstaand niveau, op een toegankelijke manier gepresenteerd. (11 – 20 augustus 2017).

Check here for this open call in English

 

Programma Over het IJ Festival / st NDSM-werf tijdens 24h Noord: Urban Playground

met Johannes Bellinkx, Rosa Sijben, Wijkmakers #2 en Jeroen Bisscheroux & Michiel Voet tijdens 24H Noord op de NDSM

Tijdens 24H Noord op zaterdag 29 oktober presenteert Stichting NDSM-werf in samenwerking met Over Het IJ Festival en Artcity NDSM een divers programma van kunst en theater, met als gemene deler de ervaring van het stedelijk landschap.

Deelname aan de programma’s is gratis. Aanmelden voor Reverse en Wijkmakers #2 via: info@overhetij.nl

Reverse
Theatermaker Johannes Bellinkx toont zijn nieuwe werk Reverse, een wandelparcours waarin de toeschouwer wordt uitgenodigd dagelijkse gewoonten volledig los te laten en zich over te geven aan een andere manier van bewegen: Namelijk door achteruit te lopen. Gedurende de wandeling ontvouwt zich een compositie van beeld en geluid, die bijdraagt aan een totaal nieuwe fysieke ervaring, waarin vooruitblikken plaats maakt voor terugkijken en het doelgerichte voor het onvoorziene.

Sculpture Performance
In haar werkt onderzoekt kunstenaar Rosa Sijben hoe objecten en hun omgeving zich tot elkaar verhouden. Ze maakte een massief houten object dat aan de vereisten voor handbagage van bijna alle vliegmaatschappijen voldoet en ging hiermee op reis. Tijdens 24h Noord deelt ze in een vertelling haar ervaringen en observaties.

Wijkmakers #2
Aansluitend op de presentaties van Bellinkx en Sijben presenteren Anouke de Groot en Timen Jan Veenstra twee projecten op locatie in Amsterdam Noord. In een gegidste fietstour nemen de theatermakers je mee naar de wijken waar zij het afgelopen half jaar binnen Over het IJ Festival onderzoek deden. Hun presentaties geven een inkijk in de prangende vraagstukken die onder de wijkbewoners leven. Neem je eigen fiets mee.

Focus
Tot slot vieren we de opening van Focus, een video-installatie van Jeroen Bisscheroux en Michiel Voet op het dak van het trafohuis aan de zuidgevel van de Scheepbouwloods. Overdag is het kunstwerk in rust. Maar ’s avonds komt het tot leven als een reusachtig oog dat over het NDSM-terrein tuurt, een wakkere nachtwaker die als ironisch commentaar op de surveillancecultuur de verdwaalde bezoeker verwelkomt.

Tijd & locatie
13.30 – 17.30
Reverse van Johannes Bellinkx – start iedere 3 minuten voor de Y-helling. Duur parcours ca. 20 minuten
14.30 – 15.30
Sculpture Performance van Rosa Sijben – in de Baanderij (Ms. van Riemsdijkweg 39)
15.30 – 17.30
Wijkmakers #2 – Anouke de Groot en Timen Jan Veenstra – met fiets verzamelen voor de Scheepsbouwloods
18.00 – 20.00
Opening Focus van Jeroen Bisscheroux & Michiel Voet – voor de Scheepsbouwloods
19.30 – 20.30
Sculpture Performance van Rosa Sijben – in de Baanderij (Ms.van Riemsdijkweg 39)

Praktische Info
Deelname aan de programma’s is gratis. Aanmelden voor Reverse en Wijkmakers #2 via: info@overhetij.nl

Urban Playground is een samenwerking van Stichting NDSM-werf, Over Het IJ Festival, Das Theatre en Artcity NDSM en is mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en Fonds Podiumkunst.

Johannes Bellinkx en Rosa Sijben worden ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunsten dankzij het 3Package Deal programma van de coalitie Urban Playground van Stichting NDSM-werf, Over Het IJ Festival en Das Theatre.

De plaatsing van Focus wordt gerealiseerd in samenwerking met Artcity NDSM

OPEN CALL ATELIER 2016-2017

Wil jij onderdeel uitmaken van het Atelier Oerol / Over het IJ Festival 2017? 
Meld je nu aan voor de OPEN CALL van het Atelier 2016-2017.

Komend jaar biedt het Atelier weer drie makers de ruimte om een korte voorstelling, een publiek onderzoek of een nieuw werk op locatie te ontwikkelen dat, tijdens de edities van Oerol en Over het IJ Festival 2017 gepresenteerd zullen worden.

Check de open call voor meer informatie, de voorwaarden en de kleine letters:

Open call Atelier Oerol/Over het IJ Festival 2016-2017

Wijkmakers #2 te zien tijdens 24H Noord

24H Amsterdam is dé manier om de stad op een nieuwe manier te ervaren. 24H Noord editie vindt plaats op zaterdag 29 oktober, waarbij Amsterdam Noord centraal staat. De ondernemers van de NDSM-werf , waaronder ook Over het IJ Festival, hebben de handen weer ineen geslagen voor uiteenlopend programma tijdens 24H Noord. En het mooiste is nog, het meeste is gratis of voor een schappelijke prijs. Kom langs en ontdek Noord samen met onze theatermakers op een zeer verrassende wijze!

Over het IJ Festival presenteert tijdens 24H Noord:

Theaterfietstour Wijkmakers #2
Over het IJ Festival presenteert het project Wijkmakers #2. Theatermakers Anouke de Groot en Timen Jan Veenstra hebben een half jaar lang (van mei t/m oktober) als Wijkmakers gewerkt in de Waterlandpleinbuurt en de Banne in Noord. Zij zijn niet met een vooropgezet plan aan de slag gegaan maar zijn gaan kijken welke thema’s en vraagstukken hier leven bij de bewoners. Hierop reageren ze in de vorm van een kleine voorstelling of theatraal event. In een gegidste fietsroute wordt je meegenomen langs de twee wijken en hun projecten. Neem je eigen fiets mee en kom kijken wat hier leeft!

Praktische informatie Wijkmakers#2 – 24H Noord
29 oktober, duur 15:30-17:30 uur
Meld je voor theaterroute voorafgaand aan per e-mail via info@overhetij.nl. Beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Minimumleeftijd: 16 jaar

Vertrek per fiets / verzamelpunt:
BBrood
Ms. van Riemsdijkweg 301
1033 WB AMSTERDAM


Anouke de Groot presenteert “WAT WE SAMEN DELEN”:

Over Anouke de Groot:
…studeerde filosofie en theaterwetenschappen aan de UVA en studeerde af aan de Regie Opleiding in Amsterdam. Eerder maakte ze in samenwerking met schrijfster Annemarie Slotboom op het Over het IJ Festival de voorstelling ‘Labyrint’. Haar voorstellingen zijn meestal beeldend, vinden plaats op verschillende locaties en onderzoeken hoe we ons als individu bewegen in onze omgeving, welke invloed we daarbij op onze omgeving hebben en deze op ons. Anouke de Groot maakt onderdeel uit van Broedstraat de Theaterstraat die onlangs verhuisde vanuit Tuindorp Oostzaan naar de Banne in Amsterdam-Noord. In deze wijk zal zij zich voor Wijkmakers #2 verdiepen, startend vanuit de vraag wat de bewoners in deze wijk met elkaar verbindt.

Over de presentatie:
“WAT WE SAMEN DELEN” is een project waarin Anouke de Groot samen met andere theatermakers en samen met de wijk onderzoek doet naar wat de wijkbewoners van De Banne samen delen en hoe ze dat ervaren. Wat delen deze Amsterdammers met anderen in hun omgeving, behalve de stad en de wijk waarin ze wonen? Wat delen ze liever niet en wat zouden ze graag nog willen delen? Of met wie zouden ze nog meer willen delen?

Credits: Met o.a. Anouke de Groot, Cyrelle Failé, Rianne Meboer, Elsa May Averill, Jedi Alvarez, Bart Poort.
Fotografie Paul Hoes.


Timen Jan Veenstra presenteert “Jos, het leven van een pater in Noord”

Over Timen Jan Veentra:
… (1984) studeerde in 2009 af als toneelschrijver aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In zijn teksten neemt hij altijd een maatschappelijk thema als uitgangspunt. Door middel van interviews, buurtonderzoek en allerhande speurwerk reconstrueert hij met poëtische en ogenschijnlijke simpele taal complexe gebeurtenissen die anders verborgen zouden blijven in de chaos van de moderne wereld. Als toneelschrijver schreef hij onder meer voor Toneelschuur Producties, de Toneelmakerij, Theater Bellevue, De Utrechtse Spelen, Urban Myth en het Fringe Festival. Daarnaast richtte hij in 2010 samen met Malou de Roy van Zuydewijn De Tekstsmederij op, waar nieuw toneelschrijftalent zich verder kan ontwikkelen.

Timen Jan Veenstra wil documentair theater maken, met de stad en zijn bewoner als locatie- en inspiratiebron: iets waar hij het afgelopen jaar mee in aanraking kwam via Noorderwoord, een festival in Amsterdam-Noord, waar hij de start van een proces en werkwijze vond die hij verder wil ontwikkelen. Wijkmakers #2 geeft hem gericht de mogelijkheid om dit vanuit Amsterdam-Noord te onderzoeken vanuit zijn persoonlijke thema ‘geloven in de stad’.

Over de presentatie:
Jos Kobessen was een markant figuur in de geschiedenis van Amsterdam Noord en Tuindorp-Oostzaan in het bijzonder. Als pater van de Augustijnse orde kende hij iedereen die er woonde. In de dertig jaar dat hij in Noord woonde en werkte heeft hij veel voor de buurt betekent, en nog steeds heeft hij een blijvende bijdrage gehad aan de ontwikkeling van dat stukje land boven het IJ. In zijn nieuwste toneeltekst onderzoek toneelschrijver Timen Jan Veenstra het leven van Jos. Op basis van interviews van de mensen die hem kenden, archiefmateriaal en gesprekken met betrokkenen schetst hij het beeld van deze pater die eigengereid Noord binnentrok en nooit meer weg is gegaan. De tekst zelf zal in première gaan op Over het IJ Festiva l 2017, maar voor 24h Noord presenteert hij nu alvast een kleine sneak preview.

Credits: Concept & tekst: Timen Jan Veenstra
Regie: Kasper Kapteijn
Lezing/spel: Simon Heijmans

 

Wijkmakers #2 is mede mogelijk gemaakt door: Bank Giro Loterij Fonds

 

Bekijk hier het complete programma 24H Noord op de NDSM-werf.

 

Podiumkunstenfestivals vallen opnieuw buiten de boot

Op 2 augustus zijn de subsidiebesluiten voor de meerjarige festivalregeling van het Fonds Podiumkunsten bekend gemaakt. Voor enkelen goed nieuws, voor velen een teleurstelling. Ook voor Over het IJ Festival.

Er was een uiterst klein budget van 2,1 miljoen beschikbaar voor bijna alle Nederlandse podiumkunstenfestivals. Het budget werd maar liefst 4x overvraagd. Van de 34 positief beoordeelde festival-aanvragen (in totaal vroegen 54 festivals aan), kunnen naar nu blijkt slechts 12 festivals en concoursen rekenen op financiële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten. Daarmee valt bijna twee-derde (65%) van de positief beoordeelde aanvragers opnieuw buiten de boot. Dit ondanks een goede beoordeling en vaak ook een geweldige (inter)nationale staat van dienst. De landelijke podiumkunstenfestivals zitten in zwaar weer. Ze staan centraal in (inter)nationale en lokale culturele infrastructuren, maar staan aan de zijlijn als het gaat om cultuurbeleid en budgetverdeling. Dat moét anders.

Samen met meer dan 35 festivals van Groningen tot Middelburg werken wij informeel samen voor de verbetering van de positie van de podiumkunstenfestivals. Wij hopen dat de Tweede Kamer met Prinsjesdag besluit structureel extra geld beschikbaar te stellen voor cultuur en voor de podiumkunstenfestivals. Een structurele budgetverhoging van 2,5 miljoen in de jaren 2017 – 2020 is broodnodig.

De Verenigde Podiumkunstenfestivals

Over het IJ Festival 2016 boekt succes met focus op jong en nieuw talent

Met de focus op nieuwe theatermakers heeft Over het IJ Festival meer dan ooit talentontwikkeling centraal gesteld. De keuze om naast meer gevestigde makers in het reguliere programma, vooral te investeren in de ontwikkeling van jonge talenten is niet onopgemerkt gebleven in de media en hooggewaardeerd. Het ontdekken van nieuwe vormen van theater en de verbinding van het festival met de stad hebben mede gezorgd voor een mooie opkomst naar het festivalhart op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Het festivalhart in samenwerking met café-restaurant Pllek, dat zelf ook voor een uitgebreide randprogrammering vol (live) muziek zorgde, is zeer succesvol gebleken bij de organiserende partijen en het publiek. Over het IJ Festival 2016 sluit deze 24ste editie succesvol af met meer dan 35.000 bezoekers.

Tot volgend jaar!

Blog: ‘You see green, I say grey’

In a series of blogs, Anne-Bénédicte Lebeau visits the ‘language no problem’ performances at Over het IJ Festival.

 

The Uncanny is a Freudian concept describing an instance in which something can be familiar and yet foreign at the same time, resulting in a feeling of it being uncomfortably strange [or comfortably disturbing].


If you want to see green, you will have to put yourself in Alice’s white shoes. Your way to the hidden garden won’t be a dive but a gentle walk across the former wharf. You’ll pass the crane and reach the concrete slope, from where huge freight ships used to take their first plunge into the water. And there, where this narrow living space seems to have crouched between the walls, some trees, and an abandoned boat; there is where the reverie begins.

Because You see green, I say grey is the kind of moment that dreams are made of. It is a moment, as well as a peculiar space that we enter. The five dancers of MAN || CO thought of their performance as an empty room which slowly becomes their – or perhaps our – home. The setting is an integral part of the experience: carpets on the ground, old chairs strewn around, and most importantly a couple of mirrors hanging from the branches of an old tree. More than spectators we feel like guests, most welcome to barge in.

We witness a room, a living room perhaps. We recognize it right away; we are part of the building process, we immediately belong to this strange in- and outside space. But, paradoxically, it does make us feel slightly uncomfortable – uncanny.

Unsettling gaze(s)

The place looks familiar and is occupied by strange creatures, who are but semblances of human beings. They move at a jolty pace, to the beats of some strange electro music. The tunes are either strident or melodic, at times they even sound like waves or a breeze. The creatures dance on their own with jerky motions – and their eyes are open. They stare at each other and inscrutably fix their gaze upon us. Sometimes they interact, holding each other or helping one another’s limbs thread into their clothes.
But, at a certain moment, the audience becomes an important component of the piece. As the five creatures look at us from the broken mirrors, their beauty slowly unveils. They all start dancing together and we join them in a trance. This is when they achieve a full transformation; we are somewhere in their disturbing and quiet wonderland. This is when we start dreaming – or living.

Anne-Bénédicte Lebeau

Blog: Sea Container Program

In a series of blogs, Anne-Bénédicte Lebeau visits the ‘language no problem’ performances at Over het IJ Festival.

The Sea-containers program has been the heart of Over het IJ for eleven years. This summer eleven performances of 15 minutes take place in- or nearby a container. Mime, theatre, dance, installation and video; almost all disciplines are represented, and one theme unites all those performances. For this edition, the Over het IJ Festival asked young artists to shed light on the “European city of tomorrow’’.

Four of those are considered as ‘’language no problem’’ performances:

I am (t)here now
, by The Narrative collective is the first installation I visited. It is a great plunge into the topic. The container is the last one on the wharf, facing the Ij. The doors are open and a swing hangs on the frame. There’s a screen inside and the shines from behind. To discover what this is all about, you’ll have to climb on the swing and rock as a kid. Just as this installation abolishes the notions of in- and outside, it pinpoints the similarities between worlds we sadly tend to divide; such as childhood and adulthood – or North and South.

#watnietweetwatnietdeert is an improvisatory dance performance by Sine Forma. This Dutch phrasing is often translated as “ignorance is bliss’’. Literally, however, it transliterates as “what we don’t know cannot hurt”, and that’s a statement Sine Forma tries to refute. In her city of tomorrow people will share – and not only on Facebook. They will come back to who they really are. The fact that they share their essence not only doesn’t hurt anyone but it makes them grow. Indeed, this is what is happening in the small and closed container while she’s dancing in between us. At the end of the performance she asks to put into writing a piece of our ontological wondering. Therefore, her next performance will be based upon our words. We pass on our legacy, just like the endless chain of humanity.

Not all plays have such theoretical approaches. With Water, Anastasiia Liubchenko made a mime show in which she outlines a future city in which there’s no water. She makes us feel the thirst and gives us biscuits to increase the craving. She introduces different types of water – the purest and most expensive one being the precious bottle of water from Switzerland. In this imaginary city, only the ‘’very rich people’’ can afford it. We smile ironically, thinking of all the “water bars” that have opened in many big cities and are ‘’Oh ! So fancy !’’. We smile, delighted by her storytelling voice, amused by her polar bear mask, and touched by the colourful animated drawings in the background. And this smile gradually morphs into thinking.

In the video performance NDSM Berg (“the mountain of NDSM”), the collective Nicolai Bosko fantasizes how the landscape can influence the temperament of a society. What if Amsterdam was surrounded by mountains? Is the Dutch infamous frankness conditioned by geological features, i.e. the flat landscape? What if there could be, physically, a “higher perspective” in this country? And how our natal land actually influences our way of looking at the world? Once again, we leave the container with so much food for thought that we definitely need a plate at Pllek!

Anne-Bénédicte Lebeau

Blog: ‘North of Nowhere’

In a series of blogs, Anne-Bénédicte Lebeau visits the ‘language no problem’ performances at Over het IJ Festival.

‘’I don’t need this table,
I don’t need this bed,
I don’t need this roof above my head.’’

On the uncluttered and raw shoreline of NDSM wharf, seven youngsters are experiencing life. They play tag, music and games all together. In the air or right down on the concrete floor, they draw a light and insightful picture – a rite of initiation into maturity.

Airiness.

De Dansers is a troupe from Utrecht, trying to tie live music and dance. A dance concert, that’s what they called their performance: a fusion of choreographic acrobatics and bittersweet live folk music. ‘’Dance concert’’ is not an understatement, as the three musicians also throw their bodies into the fray.

Ten Noorden van Nergens
(literally translated as ‘’North of Nowhere’’) could appear as a succession of innocent and poetic play-scenes one might observe in a schoolyard: harmless taunting, exhilarating crashes, blind-man’s bluff, hide and seek, human pyramids, playing tag, acting as puppets and other forms of running around. Bodies flail and are flung at each other, one fiercely grabs the shoulders of the other and pins him to the ground before launching him back up into the air. One rule seems prevalent: never stop smiling – and therefore never stop trusting on another, no matter what he may be doing to you.

In a deserted landscape – concrete, windy and rough – these colourful elves create warmth like magic. The three delicate wooden shelters for the musicians remind us of our beloved tree houses, in which we would always find solace and sun.

The piece begins playfully; sometimes even those imps can make us laugh, and this is a rare occasion by itself. It’s an adventure of young people who want to stand up, to identify and push themselves – or the group? – to the edge.

Asperity.

But the process of discovering ourselves is often painful, if not violent. The performers in front of us experience domination, submission and some level of roughness. The “youngsters” are smiling, yet their bodies are being mauled and their faces skim over the gravel.

As the piece progresses, their vulnerability becomes tangible. The colourful clothes are shed and abandoned, symbols of this sloughing.

The whipping wind, the starkness of the space, the lack of setting, the melancholic notes and the uptight words lead to a sense of introspection and emotional sincerity. Together they try to stretch the limits of their bodies and their integrity. Together, constantly touching each other, they try to escape their human condition and express their animality. Together they struggle, search, and get lost, sometimes frustrated. On the stone floor they roll away from individual concerns. Entangled they find a way to make sense of what life brings us all – and what the songs of La Corneille are all about: storms, love, pain and loneliness.

And yet the youngsters are smiling – I don’t think it’s because they’re growing, but because they’re taking root.

Anne-Bénédicte Lebeau

Mooie recensies voor Over het IJ Festival

Over het IJ Festival is al weer bijna over de helft. Van een aantal voorstellingen zijn al mooie recensies verschenen. Een overzicht van de reeds verschenen artikelen:

“Wijkmakers #2 mag nu al een doorslaand succes heten” **** van theaterkrant.nl. Te lezen via http://goo.gl/31wLFm

“Laatste eerbewijs aan lelijkste winkelcentrum van Amsterdam” **** van theaterkrant.nl. Te lezen via http://bit.ly/2a2lEzH

‘Heart of Darkness’ van Project Wildeman. “een overweldigend spektakel vol duisternis, oerwoudgeluiden en visuele effecten” **** van NRC. Lees het hier http://goo.gl/bcZD1Z

‘Welkom in ons Ecodorp’ van Golden Palace. “Welkom in ons Ecodorp is muzikaal feelgoodoptreden zonder cynisme” *** van de Volkskrant. Lees het na http://goo.gl/5dlyKH

‘Eilandvariaties’ ism Grachtenfestival. “Het beeld van het drijvende lichaam op het IJ .. was fenomenaal.” *** Theaterkrant.nl. Check het hier http://goo.gl/CEa5G7

« Older posts