"Het is aangenaam om zo gemanipuleerd te worden in je kijkgedrag" - Scènes - ★ ★ ★ ★ 

Op een buitenlocatie kijk je door een kijkinstallatie naar het landschap. Johannes Bellinkx bepaalt het kijkkader en biedt een ander perspectief op ogenschijnlijk normale dingen. Hij brengt subtiele veranderingen aan in het landschap, manipuleert en speelt met wat wel en niet te zien is; met de suggestie van het onzichtbare. Hierdoor zet hij het publiek op scherp. Zag ik dit nou werkelijk? En is wat we zien wel echt? Framing gaat over de behoefte van de mens alles te kaderen en te categoriseren. Het geeft ons de illusie de wereld te kunnen bevatten. Bellinkx combineert het live-aspect van theater met het gekaderde kijken van film.

Johannes maakte deel uit van Atelier Oerol / Over het IJ Festival 2013/ 2014; waarbinnen hij de ruimte kreeg voor het ontwikkelen van zijn visie op locatietheater in zowel de natuurlijke omgeving van Terschelling, Oerol, als de stedelijke contexct van Over het IJ Festival. Daar maakte hij een eerste versie van Framing, onder de titel Natureluren. Nu maakt hij een totale nieuwe installatie vanuit het uitgangspunt dat hij daar heeft gevonden. Hij zal Framing zowel op Oerol als op Over het IJ Festival spelen wat twee totaal verschillende voorstellingen op zal leveren, als je kan, ga hem zeker op deze twee locaties bekijken.

Op 10 juli is er na afloop van de voorstelling van 21.00 uur een nagesprek. Dit wordt geleid door Tess Scholten.

regie Johannes Bellinkx artistiek advies Ruben Bellinkx manipulatie Thijs Wieman compositie/soundscape Dennis van Tilburg kostuum Merel Kamp spel Koen van der Heijden, Erwin Dorr dramaturgie Loes van der Pligt technisch producent Jeroen Henstra een productie van Feikes Huis