IN BETWEEN TIME

Locatietheater in de Bijlmerbajes

In de voorstelling IN BETWEEN TIME transformeren tien jonge theatermakers de voormalige Bijlmerbajes. Vijf van de makers zijn afkomstig zijn uit het Midden-Oosten of Afrika, en zijn onlangs naar Nederland gevlucht. Laat je meevoeren op een theatrale optocht door het gebouw dat vorig jaar nog woonruimte bood aan 1.100 vluchtelingen, en volgend jaar gesloopt wordt om plaats te maken voor nieuwbouw. Tijdens je reis door de Bijlmerbajes lijkt de tijd stil te staan. Je beklimt een witte toren en stapt in een landschap vol dromen en herinneringen. Er klinkt woestuinblues in het trappenhuis en er groeien granaatappelbomen in gevangeniscellen. Trommels roffelen en een stem slaat over. Welkom in de Tussentijd.

De voorstelling IN BETWEEN TIME is een idee van Titia Bouwmeester en wordt geproduceerd door stichting 5eKwartier in coproductie met Stichting IJ Producties.

Praktische informatie
Data & tijden
21 maart t/m 8 april 2018 (première 22 maart)
Iedere vrijdag om 20.00 uur, zaterdag en zondag om 15.00 en 20.00 uur

Locatie
Startpunt: Bijlmerbajes, Wenkebachweg 48 Amsterdam-Oost
Entree: bij restaurant A Beautiful Mess

Tickets
Voorstelling: € 17,50 / € 15,-
Diner & drankje bij Restaurant A Beautiful Mess: € 17,50

Kaartverkoop via www.inbetweentime.nl.

Credits
concept en artistieke leiding: Titia Bouwmeester
artistiek team: Achref Adhadhi, Sanne Verkaaik, Yazan Al Hakim, Felix Schellekens, Maryama Omar Abdi, Tiffany Vicario, Sofie Doeland, Farhad Vilkiji, Tim Hammer, Sinan Abusalah, Linda Bosch, Rutger Buiter, Naomi van der Linden
muziekcoach: Ben Lammerts van Bueren
spelcoach: Danielle van Vree
projectleiding: Esther Lagendijk, Charlotte Verhoef (Stichting IJ Producties)
productie: Aline de Jonge
lichtontwerp: Isabel Nielen
techniek: Cis Rieken, Thijs Wijnands
communicatie: Marga van der Vlugt, Janine Driessen
mediapartner: Pakhuis de Zwijger
met dank aan: COA, theater DEGASTEN, Rabobank en RefugeeCompany

Kronieken van de Stad: Kafir

Documentair theaterstuk over twee jonge Marokkaanse broers uit de Indische buurt

Kafir is een intieme dialoog tussen twee jonge Marokkaanse broers die zweven tussen twee werelden. Een verhaal over rouw, broederschap en het accepteren van een werkelijkheid die je liever ander zou zien. De voorstelling is het tweede deel van Kronieken van de Stad: een reeks van vier documentaire theaterstukken van schrijver Timen Jan Veenstra, gebaseerd op Amsterdamse verhalen. Tijdens Over het IJ Festival 2017 was het eerste deel te zien: Tussen Werven en Hotels, over het verleden en heden van Amsterdam-Noord. Voor Kafir verplaatst Timen Jan Veenstra zijn werkterrein naar de Indische buurt in Amsterdam-Oost. De voorstelling wam tot stand naar aanleiding van gesprekken die hij voerde met gezinnen en bewoners uit de wijk.

Praktische informatie
Data & tijden
15 en 16 maart (try-outs)
17 maart maart (première)
18, 21, 22, 23, 24 maart

Locatie
Centrum voor Beeldende Kunst (door Theater Oostblok op locatie geprogrammeerd)

Tickets
€ 11,- / € 9,- / € 5,-

Credits
concept, tekst, en regie: Timen Jan Veenstra
spel: Mamoun Elyounoussi, Anouar Ennali
scenografie en kostuums: Sofie Doeland
dramaturgie: Laura Minderhoud
regie-coach: Marijke Schermer
productie: Hanneke Kuijk
lichtontwerp en techniek: Petyr Veenstra
publiciteit: Annejuul Jans
fotografie: Anass el Omri
posterontwerp: Gerrit Blaauw
In co-productie met Over het IJ Festival

Ferrotopia van Atelier Van Lieshout in festivalhart

Vanaf komend voorjaar is het imposante bouwwerk Ferrotopia, een kunstinstallatie van Atelier Van Lieshout, gedurende acht maanden op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord te zien. Tijdens Over het IJ Festival is Ferrotopia het bruisende centrum van het festivalhart. Tijdens het festival is een speciaal programma van  locatietheatermakers en kunstenaars te zien. Meer informatie hierover maken we in april bekend.

Ferrotopia
Ferrotopia is een kunstinstallatie in de openbare ruimte, ‘gesamtskunstwerk’ en pop-up museum ineen. Met de installatie wordt de schoonheid van staal gevierd en gekeken naar het verleden, heden en de toekomst van de NDSM-werf. De kunstinstallatie bestaat uit een verzameling karaktervolle gebouwen gegroepeerd rondom een centraal plein. Onderdelen hiervan waren gedurende de afgelopen drie jaar al te zien op de Ruhrtriennale in Bochum (Duitsland) en bij het Centre Pompidou in Parijs (Frankrijk). Dit zijn de iconische Domestikator en de sfeervolle presentatieruimte de Refter. Op de NDSM-werf wordt daarbij ook een nieuw werk gepresenteerd; het Valhamerhuis, een plek voor destructie en recycling. Het ensemble wordt afgemaakt met de unieke Happy Gietloods, een volledig ingerichte en bedrijfsklare metaalwerkplaats, smederij en gieterij.

Cross-over programmering
Tegen het decor van Ferrotopia ontvouwt zich een programma met beeldende kunst, vormgeving, theater, film, muziek en lezingen waarin nostalgie voor het industriële erfgoed wordt gekoppeld aan de herontdekking van ambacht en circulaire economie. Dit programma komt tot stand in samenwerking met o.a. Over het IJ Festival, Partizan Publik, MU Eindhoven, EYE Filmmuseum en Atelier Van Lieshout zelf en zal aansluiten bij diverse activiteiten en evenementen op de werf.

Aandacht voor het maken
‘Terwijl de grootschalige maakindustrie steeds meer uit onze directe omgeving verdwijnt, verliezen we ook onze kennis van materiaal en hoe dingen gemaakt zijn’, aldus curator Rieke Vos van de Stichting NDSM-werf. Het educatieve programma rondom Ferrotopia speelt hierop in met een brede reeks aan activiteiten waar het publiek actief kan participeren in een wereld van ambacht, ijzer en overige metalen. Uniek is dat dit programma volledig is opgezet vanuit de interesse en het onderzoek naar het materiaal zelf: ‘ferro’ oftewel staal en de plek die het inneemt in ons leven en onze samenleving.

New Tribal Labyrinth
Atelier Van Lieshout (AVL) is de in 1995 opgerichte studio en werkplaats rond de beeldhouwer Joep van Lieshout, gevestigd in Rotterdam. Het project Ferrotopia vormt het sluitstuk van een zeven jaar durend project ‘New Tribal Labyrinth’. De serie kunstwerken, die voortkomen uit dit project, kunnen gezien worden als een herinterpretatie van de fabrieken en de machines van de Industriële Revolutie en een herwaardering van onze relatie met grondstoffen en materialen. Het is tevens een herontdekking van rudimentaire maaktechnieken als gieterijen, raffinaderijen, weverijen en steenovens. Binnen de context van de NDSM-werf doet Ferrotopia tevens de roemrijke geschiedenis van de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw Maatschappij herleven.

Over het IJ Festival 2018
Van 13 tot en met 22 juli is de 26e editie van Over het IJ Festival: het locatietheaterfestival dat Amsterdam-Noord als inspiratiebron én podium gebruikt. Tien dagen lang is innovatief locatietheater te zien van nieuwe en gevestigde makers op spraakmakende binnen- en buitenlocaties: op de NDSM-werf, aan de oevers van het IJ en in Amsterdam-Noord.

Voorjaarsprogramma

Over het IJ Festival presenteert niet alleen tien dagen in juli, maar ook in de rest van het jaar voorstellingen van jonge makers op avontuurlijke locaties, overal in de stad. Dit voorjaar presenteren we twee voorstellingen die de stedelijke omgeving als podium en inspiratiebron gebruiken: Kronieken van de Stad: Fahir van Timen Jan Veenstra en IN BETWEEN TIME van Titia Bouwmeester.

Kronieken van de Stad: Kafir
Timen Jan Veenstra
Documentair theaterstuk over twee jonge Marokkaanse broers uit de Indische buurt
15 t/m 24 maart (behalve 19 en 20 maart)
Centrum voor Beeldende Kunst

IN BETWEEN TIME
Titia Bouwmeester
Locatietheater in de Bijlmerbajes
21 maart t/m 8 april 2018
Bijlmerbajes

Over het IJ Festival neemt deel aan nieuw initiatief ‘Geef een Toegift’

De Verenigde Podiumkunstenfestivals, het samenwerkingsverband van meer dan 40 landelijke festivals, start dit jaar met het project ‘Geef een Toegift’. Festivalbezoekers krijgen de optie een extra kaart voor voorstellingen tijdens Over het IJ Festival 2018 te kopen, voor andere personen die eveneens graag het festival willen bezoeken, maar hier niet de financiële middelen voor hebben.

‘Geef een Toegift’ komt voort uit de ambitie een nieuwe stap te zetten in het toegankelijk maken van de podiumkunsten, en een breed en nieuw publiek te bereiken. De festivals zetten in op inclusiviteit en diversiteit en onderstrepen hiermee hun verbindende kracht.

Deze optie zal later dit jaar worden geïmplementeerd in ons kaartverkoopsysteem, wanneer de kaartverkoop start voor het festival. We onderzoeken nu verschillende samenwerkingsverbanden met (vooral lokale) initiatieven: sociale organisaties die met hun netwerk en expertise kunnen zorgen dat deze tickets bij de juiste personen terecht komen. We zullen hierover berichten bij implementatie van het systeem.

Nieuwe opzet toekomstig Atelier

Na een aantal geslaagde Atelier-edities beraden Oerol en Over het IJ Festival zich op een duurzame nieuwe opzet van het Atelier voor de toekomst. Daartoe zullen er in het vroege voorjaar een aantal gesprekken met mogelijke partners plaatsvinden, met het streven om tijdens de festivals de nieuwe opzet voor het Atelier (van 2019 en verder) te presenteren.

Voor de zomer 2018 wordt er door beide festivals gewerkt aan een eenmalige speciale Atelier-editie. Voor deze editie zal er geen ‘open call’ voor nieuwe makers plaatsvinden.

Voor geïnteresseerde makers wijzen we graag op het Zeecontainerprogramma van Over het IJ Festival in juli 2018, waarvoor binnenkort een open call volgt.

Wijkmakers #3 tijdens 24H Noord

24H Amsterdam is dé manier om de stad op een nieuwe manier te ervaren. 24H Noord editie vindt plaats op zaterdag 28 oktober, waarbij Amsterdam Noord centraal staat. Kom langs en ontdek samen met onze theatermakers Noord op een zeer verrassende wijze!

Meld je voor gewenste theaterfietsroute voorafgaand aan per e-mail via info@overhetij.nl. Beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De toegang is GRATIS en de route is voor alle leeftijden toegankelijk. Neem je eigen fiets mee!

LET OP: Door de te verwachten weersomstandigheden op zaterdag 28 oktober, kan de presentatie Vuur Buurt en Future van Yasser Ballemans helaas niet doorgaan. De voorspelde windkracht en neerslag is helaas niet veilig in combinatie met de essentiële rol van het vuur in de presentatie. We kijken naar een nieuwe datum en maken die zo snel mogelijk bekend via onze website en social media.

De voorstelling van Janneke de Haan – De Molenwijk, meer dan alleen een snackbar – gaat wel door. Deze route vertrekt om 13:00 uur vanaf Sexyland. Aan het einde van deze route staat er een warm drankje klaar!

Over het IJ Festival presenteert tijdens 24H Noord:
Over het IJ Festival presenteert het project Wijkmakers#3. Theatermaker Janneke de Haan en kunstenaar Yasser Ballemans, hebben een half jaar lang (van mei t/m oktober) gewerkt in een wijk in Amsterdam-Noord: Molenwijk en de Waterlandpleinbuurt. Zij zijn daar niet met een vooropgezet plan aan de slag gegaan maar gaan kijken welke thema’s en vraagstukken hier leven bij de bewoners. Hierop reageren ze in de vorm van een kleine voorstelling of theatraal event. In een gegidste fietsroute word je meegenomen langs de twee wijken en hun projecten.

Wijkmakers #3 is een opvolging van het gelijknamige traject in 2015 en 2016 waarbinnen vier zogenoemde Wijkmakers vanuit het festival de vraag krijgen zich een half jaar lang te verdiepen in een aantal wijken in Amsterdam-Noord, waar thema’s leven die vragen om een andere aanpak. De Wijkmakers zoeken contact met de bewoners en gebruikers van deze buurten om in kaart te brengen wat hier leeft en reflecteren hierop vanuit hun artistieke kracht.

Op zaterdag 28 oktober presenteren wij drie routes door de wijken in Amsterdam-Noord:
Route 1 en 2 kunnen gecombineerd worden. Vertrekpunt is Sexyland, naast de pontaanlanding op de NDSM-werf.

Route 1: 13.00 vertrek naar De Molenwijk, presentatie Janneke de Haan: ‘De Molenwijk, meer dan alleen een snackbar’, terug op de NDSM-werf om 14.45 uur.

Route 2: 15.00 vertrek naar het Waterlandplein, presentatie Yasser Ballemans: ‘Waterlandplein: Vuur Buurt en Future’, terug op de NDSM-werf om 17.00 uur.

Route 3: 18.00 vertrek naar het Waterlandplein, presentatie Yasser Ballemans: ‘Waterlandplein: Vuur Buurt en Future’, terug op de NDSM-werf om 20.00 uur.

Wijkmakers #2 is mede mogelijk gemaakt door: Bank Giro Loterij Fonds

 

Meer informatie over het project van wijkmaker Janneke de Haan:

De Molenwijk, meer dan alleen een snackbar. Loop mee door de Molenwijk!
Op uitnodiging van het Over het IJ Festival is theatermaker Janneke de Haan als wijkmaker verbonden aan de Molenwijk in Amsterdam Noord. Sinds april 2017 is Janneke de wijk in gedoken en heeft ze gesprekken gevoerd met Molenwijkers. De geschiedenis, verhalen en indrukken over de Molenwijk hebben haar doen concluderen: er is meer dan alleen een snackbar in de Molenwijk. De Molenwijk biedt met haar inwoners een enorme diversiteit en rijkdom aan culturen. Wel stuitte ze op één grote vraag: waar kunnen al deze Molenwijkers elkaar ontmoeten? Speciaal voor de presentatie van het project tijdens 24H Noord op zaterdagmiddag 28 oktober heeft Janneke samen met dirigente Noortje Braat een projectkoor opgericht: het Molenwijkkoor. Tijdens de tocht zal dit koor meerdere malen van zich laten horen. Wees welkom om met ons mee te lopen op zaterdagmiddag 28 oktober.
www.jannekedehaan.nl

Meer informatie over het project van wijkmaker Yasser Ballemans. Waterlandplein: Vuur Buurt en Future
Op verzoek van het Over het IJ Festival doet beeldend kunstenaar Yasser Ballemans als Wijkmaker mee aan het 24H Noord festival. Hij brengt een half jaar lang samen met bewoners van de Waterlandpleinbuurt in Amsterdam-Noord in kaart wat er leeft, en reflecteert hierop in zijn werk. Tijdens 24H Noord geeft hij een tussenpresentatie met verhalen uit de wijk over de toekomst van de Waterlandpleinbuurt.

In samenwerking met: Norham Elwakiel – Mode Zineb Kenzy – Soep Mieke Esteruelas Johanne Been.
www.yasserballemans.nl

Lees ook meer over de projecten via het blog Groeten uit Noord van Raymond Frenken en Manus Groenen  van Domein van Kunstkritiek.

Foto: Moon Saris

Zondag 3 september is Noorderparkfestival weer!

Het Noorderparkfestival komt voor de twaalfde keer terug met dit jaar het thema ‘Bruggen bouwen’. Kom zondag 3 september naar dit gratis culturele festival in het Noorderpark voor en door bewoners, bedrijven en organisaties uit Amsterdam-Noord. Vanwege de opening van de nieuwe brug is ‘bruggen bouwen’ natuurlijk het thema, zowel in letterlijke als in figuurlijke zin.

Om 11:30 uur start vanaf het Noorderparkbad de feestelijke optocht richting de nieuwe brug. Doe mee met een zo bijzonder mogelijk voertuig; versier je fiets, skateboard of eenwieler! Alles mag, zolang het maar niet gemotoriseerd is. De optocht voert naar de brug die om 12 uur geopend wordt door Coby van Berkum, voorzitter bestuurscommissie Amsterdam Noord.

Na de opening wordt het startsein gegeven van de 1000 van het Noorderpark en begint het festival, met een feestelijk programma voor jong en oud, met een markt, het circus, muziek, workshops en nog veel meer! Iedereen is welkom om mee te doen!

Tot 3 september in het Noorderpark!

10:30 Brunch met de buurt (inschrijven verplicht!)
11:30 Start optocht
12:00 Opening brug
12:00 Opening Noorderparkfestival
12:00 Startschot 1000 van het Noorderpark
13.00 uur Start programma

Het volledige programma vind je op noorderparkfestival.nl

Geslaagde jubileumeditie Over het IJ Festival

Van 14 tot en met 23 juli vierden we samen met jullie: ruim 30.000 bezoekers, onze vijfentwintigste verjaardag. Er waren ruim 50 voorstellingen op de NDSM-werf, in Amsterdam-Noord en aan de oevers van het IJ. Het festivalhart in samenwerking met café-restaurant Pllek was tien dagen lang een bruisend middelpunt.

Festivalhart
In het festivalhart kon je kijken naar live bands en dj’s op het podium, luieren op het stadsstrand, en vers theatertalent ontdekken in zeecontainers. Het festivalhart was het startpunt van vele voorstellingen elders op de NDSM-werf en in Amsterdam-Noord. Theatermakers, publiek, medewerkers en vrijwilligers ontmoetten elkaar hier, en schoven aan voor een festivalmaaltijd of een drankje.

Hoogtepunten
Collectief Walden startte in We beginnen gewoon met de bouw van een brug over het IJ. Dit als een uitnodiging voor het slaan van bruggen in het algemeen. Publiek maakte vanaf de brug in aanbouw vol lef en enthousiasme een sprong in het water. De vijf danseressen van MAN || CO verbeeldden in The winner takes it all machtsrelaties in een krachtige choreografie. La Isla Bonita trok volle containers voor de ik-worstel-en-kom-bovenshow La Lucha Libre. Zeer dansbaar was de veelkleurige spacerave Voyager One van Touki Delphine. Ook Project Wildeman kreeg in Happiness Unlimited de voetjes van bezoekers van de vloer, geblinddoekt en wel.

Zeecontainers
Dit jaar vroegen we gevestigde makers om nieuw theatertalent te selecteren voor het iconische zeecontainerprogramma. Negen jonge makers, aangedragen door gezelschappen als FC Bergman, Schweigman&, YoungGangsters en Dansmakers lieten de toekomst van theater en dans zien. Alles kwam aan bod op een oppervlakte van minder dan 12 m2: moderne dans, teksttoneel, installatiekunst en meer.

Jonge makers op de NDSM-werf
Veel makers lieten zich inspireren door de NDSM-werf en gaven een nieuw perspectief op het omringende stedelijke landschap. Johannes Bellinkx leidde publiek achterwaarts rond over de werf. In containers en de IJ-helling speelden ALLESFROH, BetweenTwoHand en KRIMSKRAMS. Op de pont maakten Margit Odems en Rosa Sijben nietsvermoedende opvarenden onderdeel van hun performance.

Het Atelier
Samen met Oerol begeleiden we jaarlijks makers in Het Atelier, onze onderzoeksplek voor locatietheater bij uitstek. Dit jaar waren dat Naomi van der Linden, Rita Hoofwijk & Felix Schellekens en Zarah Bracht. Na het natuurlijke landschap van Terschelling, zetten zij het stedelijke landschap van de NDSM-werf met verve in. De makers experimenteerden met nieuwe vormen in oude loodsen, op steigers en bij ponten.

Wijkmakers
Vier Wijkmakers verdiepten zich voor lange tijd in vier wijken van Amsterdam-Noord. Timen Jan Veenstra belichtte het snel veranderende stadsdeel vanuit de ogen van voormalige havenarbeiders en pater Jos Kobussen. Anouke de Groot liet zien hoe autochtone bewoners en nieuwe Nederlanders zich in de Banne tot elkaar verhouden. Ook Janneke de Haan en Yasser Ballemans doken bijzondere verhalen op in de wijk en deden tijdens het festival een tussenpresentatie.

Word OHIJ-clubmember
Ondersteun je graag jonge theatertalenten en wil je betrokken zijn in hun ontwikkeling? Word dan voor € 30,- per jaar OHIJ-clubmember. Met jouw financiële steun kunnen we ook de komende 25 jaar nieuwe talenten blijven uitdagen, stimuleren en presenteren. Je krijgt als eerste exclusieve aanbiedingen op voorstellingen en we nodigen je uit voor OHIJ-clubdagen.

Tot #OHIJ18
We kijken met een grote glimlach terug naar #OHIJ17. Bekijk alle foto’s en video’s van voorstellingen en het festivalhart op onze Facbookpagina. Maakt alle festivalnapret je een beetje weemoedig? Niet getreurd! In juli 2018 is Over het IJ Festival weer. Houd Facebook in de gaten en mis geen enkele update. Superbedankt voor je komst naar #OHIJ17 en tot volgend jaar!

Uitspraak in de Rechtszaak tegen de dood

22 juli 2017

Het bijzonder Tribunaal, gevormd uit leden van de gerechtshoven Amsterdam en Arnhem-Leeuwarden, heeft vrijdag 21 juli in het Paleis van Justitie aan het IJ te Amsterdam uitspraak gedaan in de strafzaak tegen de dood. Deze zaak is een initiatief van kunstenaars Eva Knibbe en Bart van de Woestijne. Het Tribunaal heeft zich niet bevoegd geacht om in deze zaak een oordeel te geven.

De zaak
De aanklager mr. Coumans verwijt de dood belaging en doodslag in zeven concrete zaken. Kort gezegd komt zijn standpunt erop neer dat natuurlijk iedereen met de dood wordt geconfronteerd, maar dat veel mensen onnodig, te vroeg, willekeurig en onmenselijk zwaar worden getroffen door het handelen van de dood.

Om een eerlijk proces te kunnen voeren, heeft het Tribunaal prof. mr. Sutorius gevraagd als verdediger voor de dood op te treden.

De behandeling ter openbare zitting van 14 juli 2017
Onder grote publieke belangstelling heeft het Tribunaal vorige week vrijdag getuigen en deskundigen gehoord, onder wie Bert Keizer, specialist Ouderengeneeskunde verbonden aan de Levenseindekliniek, prof. Damiaan Denys, hoogleraar Psychiatrie, en filosoof prof. René ten Bos, Denker des Vaderlands.

Bij requisitoir is door de aanklager mr. Coumans het acteren van de dood op zich niet aan de kaak gesteld, maar wel de soms gruwelijke wijze waarop dat gebeurt. Wat hem betreft vervalt bij die zaken iedere rechtvaardiging aan zijn handelen en kan dat gekwalificeerd worden als doodslag. Ook pleegt hij inbreuk op andermans leven door de angst die de dood opzettelijk aanjaagt. De aanklager heeft gevorderd dat de dood schuldig verklaard wordt zonder strafoplegging.

De raadsman prof. Sutorius heeft bij pleidooi gesteld dat het lijden bij het leven hoort en niet bij de dood. De verdediging betwist niet de pijn en het lijden van de gehoorde getuigen, maar deze ervaringen met de dood kunnen niet in de kaders van het strafrecht worden gevangen. Hij heeft geconcludeerd dat rechtsweigering de rechter niet past, maar dat dit de eerste zaak is waarin dit zou kunnen. Hij waarschuwt ervoor dat wij de dood niet als zondebok de woestijn in moeten sturen met onze zonden. Dat hoeft niet en het kan volgens hem ook anders, maar niet door het strafrecht.

Het oordeel van het Tribunaal
Het Tribunaal heeft zich bij aanvang van de zaak al bevoegd geacht om de aanklachten in een openbare zitting te behandelen en alle argumenten voor en tegen de dood te laten voordragen en getuigen en deskundigen daarover te horen. Deze uitvoerige behandeling was ook noodzakelijk om de vraag te kunnen beantwoorden of het Tribunaal bevoegd is om een oordeel te geven over de aanklachten.
Vast staat dat het bij alle gepresenteerde zaken gaat om diep verdriet, pijn, angst, machteloosheid, radeloosheid of ontwrichting van het leven van de aangevers of nabestaanden bij hun confrontatie met de dood. De behandeling van deze strafzaak volgens de regels van ons strafprocesrecht heeft in ieder geval geleid tot ordelijk denken, het delen van gedachten en argumenten, het met respect zoeken naar de waarheid en de betekenis van leven en dood.

De vraag blijft echter wel of het Tribunaal de dood de maat kan nemen en zo ja, welke maatstaf moet worden gehanteerd. Met prof. Denys is het Tribunaal van oordeel dat de mens de dood nog lang niet kent en dat met een veroordeling van de dood tekort wordt gedaan aan het feit dat de dood ons ook betekenis geeft. De deskundige van het Tribunaal en Denker des Vaderlands prof. Ten Bos heeft de rechtszaak tegen de dood vergeleken met een discussie over de vraag of god is te rechtvaardigen als het leven grillig en onrechtvaardig is. De dood is ongrijpbaar en het komt ons niet toe om zoiets groots als de dood te veroordelen.

Het Tribunaal neemt de conclusie van haar deskundige Ten Bos over en acht zich niet bevoegd om op de aanklacht tegen de dood te oordelen. Het recht is bedoeld om de samenleving van mensen te ordenen en daarvoor regels te geven met consequenties en sancties bij overtreding. Daarin past geen oordeel over leven en dood. Een dergelijk oordeel zou de maatstaven van de wetgeving ver te boven gaan.

Het tribunaal verklaart zich niet bevoegd een rechterlijk oordeel te geven, maar hecht belang aan het denkproces over de betekenis van leven en dood. Door geen uitspraak te doen willen ze dan ook benadrukken dat dit gesprek moet worden voortgezet.

De volledige uitspraak lees je hier of kijk je hier:

 

 

« Older posts