Logo Over het IJ

Grace

Ada Ozdogan / Theater RAST

Tarantinoesque liefdesverhaal in een kapitalistische, westerse wereld waar het tijd is voor justice en payback.

Grace

foto Anne Claire de Brij

Tarantinoesque liefdesverhaal in een kapitalistische, westerse wereld waar het tijd is voor justice en payback.
GRACE herschrijft de geschiedenis in een wereld waarin het tijd is voor justice en payback. In de sporen van Tarantino tonen Ada Ozdogan en Momo Samwel met dit liefdesverhaal hoe het Westen ideologieën toe-eigent en zichzelf leugens voorhoudt over de geschiedenis uit angst voor de waarheid. Om vervolgens letterlijk alles aan flarden te schieten. Een Nederlandse Django Unchained waar gerechtigheid wordt voltrokken jegens hen die kwaad hebben gedaan. Alleen liefde zal overleven en al wat ons rest is de rokende dampende aarde die dit verhaal voor altijd met zich mee zal dragen.

Wraak zoekt het verleden,
Vooruitgang ontmoet het geweten,
Liefde brengt hoop

‘Fantastisch verhaal, ik ben wel onder de indruk. (…) Het is een soort afrekening van allemaal beelden en herinneringen die we hebben. Eigenlijk gaat het ook echt over beeldvorming. (…) Ik denk dat deze voorstelling de geschiedenis een tikkeltje verandert, een bijdrage levert, je anders laat kijken.' Staatssecretaris Gunay Uslu over GRACE - Opium op Oerol
'Oerol heeft nu z’n eigen seriemoordenaar, die even charismatisch als gestoord is: Grace, gespeeld door Charlie Chan Dagelet. Zij is ontsnapt aan de gruwelen van een plantage waar ze gedwongen werkte, maar haar geliefde (een intrigerende rol van Michiel Blankwaardt) achterbleef. Grace gaat over lijken om hem terug te vinden. (...) ‘Tussen de dennen creëert regisseur en schrijver Ada Ozdogan, in samenwerking met co-auteur Momo Samwel, een bizarre westernwereld. (...) De makers lieten zich inspireren door de film Django unchained van Quentin Tarantino, en dat zie je. De dialogen zijn snel en komisch, nepbloed spat in het rond.' NRC ★★★★
'Het Tarantinoësque wraakepos GRACE is luidruchtig, gewelddadig en hoogst origineel. (…) De theatertaal die Ozdogan gebruikt is hoogst origineel. Het decor is het nachtelijke bos van Terschelling, zoemend van de muggen en de spanning. De geweldschoreografieën zijn knap uitgevoerd en er zijn genoeg verrassende wendingen om als publiek geboeid te blijven.' de Volkskrant ★★★★
‘GRACE is een volvette spaghettiwestern-satire in de Terschellingse bossen, met een saus van Tarantino en een vleugje Moulin Rouge. Ada Ozdogan en Momo Samwel willen het met hun tekst hebben over het afschudden van achterhaalde perspectieven, nieuwe helden op de sokkels van onze canon hijsen en bovenal een verhaal over liefde vertellen. Grace is een liefdesverhaalfor the sake of the narrative’, waar bovendien het spel- en schrijfplezier als dikke bloedspetters uit een vers geschoten schouderwond van afspatten.' Theaterkrant
'Tussen alle actie door komen er allerlei onderwerpen aan bod: eenzaamheid, iemands eigendom zijn en proberen los te breken uit geijkte patronen. De voorstelling heeft mooie lange looplijnen de heuvel op, het naaldbos in, uitgelicht door het fraaie lichtontwerp van Ingeborg Slaats.' TROUW
'De hele cast speelt goed en straalt spelplezier uit. Ada Ozdogan schreef niet alleen de originele en onderhoudende teksten, samen met Momo Samwel, maar tekende ook voor de regie en deed dat uitstekend. Verschillende thema’s worden verweven en er is veel lucht en humor.' Scenes
foto Geert Snoeijer foto Geert Snoeijer foto Geert Snoeijer

Tarantinoesque love story in a capitalist western world where it’s time for justice and payback.

Revenge seeks the past,
Progress meets the conscience,
Love brings hope

GRACE rewrites history in a world where it is time for justice and payback. Following in the footsteps of Tarantino, Ada Ozdogan and Momo Samwel show in this love story how the West appropriates ideologies and tells itself lies about history for fear of the truth. And then literally shoots everything to shreds. A Dutch Django Unchained, where justice is carried out against evildoers. Only love will survive and all that’s left is the smoldering, steaming earth that will carry this story with it forever.

Concept en tekst: Ada Ozdogan en Momo Samwel, Regie: Ada Ozdogan, Spel: Charlie Chan Dagelet, Denzel Goudmijn, Sidar Toksöz, Mattias van de Vijver, Momo Samwel, Michiel Blankwaardt, Celil Toksöz, Scenografie: Katrin Bombe, Lostuum: Lotte Goos, Sound design: Jip van den Dool, Lichtontwerp: Ingeborg Slaats, Decorbouw: Quirijn Smits, Regie-assistent: Mirthe Labree, Zakelijke leiding: Hans Lebouille, Productieleiding: Norma Schiphof, Publiciteit: Miska Aksular

rast.nl
Facebook: @theatergroep.rast
Instagram: @theaterrast | @ada.ozdogan