OVER HET IJ FESTIVAL PRESENTEERT OP 24 EN 25 OKTOBER TIJDENS 24H AMSTERDAM-NOORD DE LOKALE STAD  EN HAAR WIJKMAKERS

Op beide dagen kun je een ontmoeting krijgen met een viertal theatermakers, de zogenaamde ‘Wijkmakers’, in De Lokale Stad. Zij zochten het afgelopen half jaar contact met bewoners en gebruikers van een wijk in Amsterdam-Noord, brachten in kaart wat hier speelt of leeft, lieten zich hierdoor inspireren, uitdagen, verwonderen en soms boosmaken en reflecteerden of reageerden hier op met hun werk. Ieder met hun eigen vorm en inhoud en vanuit hun eigen artistieke kracht van verbeelding. Zij presenteren hun werk in hun buurten. Je ziet het resultaat van een half jaar werken door deze theatermakers in Amsterdam-Noord. Als je werk van alle vier de makers wilt zien, kun je beide dagen komen kijken.

Startpunt is op de NDSM-werf, buiten voor de Grote Scheepsbouwloods, voor de grote blauwe deuren. Toegang is gratis voor beide dagen, maar meld je aan via pim.luitjes@overhetij.nl en vermeld welke double bill op welke dag je voorkeur heeft:

Zaterdag 24 oktober – beide double bills starten om 14.00 uur, einde ongeveer 16.30 uur.
Zondag 25 oktober – beide Double bills starten om 16.15 uur, einde ongeveer 18.30 uur.

LET OP: kom op de fiets! 

Double bill 1:
Op de fiets bezoek je Bert Hana in Tuindorp Oostzaan. Samen met de bewoners van Tuindorp- Oostzaan ontwikkelende hij het plan om een romantisch drama te verfilmen.
Vervolgens bezoek je Hilde Tuinstra in Buikslotermeer. Het Buikslotermeerplein geldt als het lelijkste plein van Amsterdam en tegelijkertijd als glorieuze (Noord-Zuid) poort naar de toekomst. Hilde onderzoekt hier hoe de mensen die hier leven en werken een ‘thuis’ creëren en wat hun visie op de toekomst is.

Double bill 2:
Of je kiest voor het duo Martijn Klink en Sarah van Gennip die werkten in Tuindorp Oostzaan met de focus op de wijken De Bongerd en Hogeland. Sara en Martijn klommen op de rug van een houten paard en bezochten kinderboerderij en cementkraan, zorginstelling en nieuwbouw, om te ontdekken dat wonen een werkwoord is.  Vervolgens ga je op weg naar Kavel Kamp Noord van Karlijn Kistemaker, die werkte in de Buiksloterham. Karlijn liet zich meeslepen door humorloze zelfbouwers die 1,5 maand op de kavelcamping stonden om zo hun droomkavel te kunnen bemachtigen.


ACHTERGROND TRAJECT DE LOKALE STAD – WIJKMAKERS

Over het IJ Festival verbindt zich met de omgeving, met de buurten van Amsterdam-Noord en met de onderwerpen die daar leven. Het festival heeft van mei t/m oktober 2015 een viertal nieuwe theatermakers gekoppeld aan een wijk in Amsterdam-Noord waar thema’s leven die vragen om een andere aanpak, blik, of verandering. De zogenaamde ‘Wijkmakers’ zochten contact met bewoners en gebruikers van hun wijk, brachten in kaart wat hier speelt of leeft, lieten zich hierdoor inspireren, uitdagen, verwonderen en soms boosmaken en reflecteerden of reageerden hier op met hun werk. Ieder met hun eigen vorm en inhoud en vanuit hun eigen artistieke kracht van verbeelding.

Met dit traject wil Over het IJ Festival focus geven aan een belangrijke rol die de kunstenaar binnen de stad kan hebben aangaande invloed binnen de gemeenschap en op stedelijke ontwikkelingen. Juist in de stedelijke omgeving met zijn veelheid aan levensvormen, culturen en verhalen is het ook van belang te onderzoeken wat ons bindt. Wat maakt ons tot een gemeenschap en op welke manier? Kan kunst een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van nieuwe vormen van gemeenschappelijkheid of hier iets binnen veroorzaken? De rol van de kunstenaar en hoe ver die rijkt, of kan rijken, hoe kunstenaarschap en de kracht van verbeelding middenin de samenleving kan worden ingezet is een belangrijk en onoverkomelijk deelonderzoek van de betrokken Wijkmakers gebleken.

ACHTERGROND VAN DE WIJKMAKERS

Hilde Tuinstra
studeerde regie aan de regie-opleiding van de Amsterdamse Theaterschool. Na haar afstuderen maakte ze een kleine voorstelling op locatie voor Over het IJ Festival en werkte ze met Disco Pigs van Enda Walsh en jongeren uit Buikslotermeer in Theater Frascati. Ook maakte ze een muziektheatervoorstelling in het Veemtheater op het Grachtenfestival. Hilde wil haar onderzoekstraject op het Buikslotermeerplein verder ontwikkelen naar een voorstelling op Over het IJ Festival 2016.

Bert Hana is regisseur en acteur. De projecten van Hana zijn door het veelvuldig gebruik van projectie erg visueel van aard. Hij maakte in 2013 de live documentaire #Alleman en met zijn dia-performance Papadag won hij in 2009 de Dioraphte Amsterdam Fringe Awar.

Martijn Klink (1989) studeerde in 2013 af aan de Toneelacademie Maastricht. Martijn laat zich in zijn voorstellingen inspireren door maatschappelijke thema’s, conflicten en dilemma’s die hij graag tot op het bot ontleed om er begrip voor te kunnen krijgen, om er in zijn voorstellingen op te kunnen reageren en reflecteren.
Met zijn theatergroep ‘De Mannen van Hans’ leidt dit vaak tot tragikomische voorstellingen. Met deze groep maakte Martijn inmiddels al vier voorstellingen waaronder recent ‘De Grote W’ (tekst Rob De Graaf) en ‘Sterfscènes’.
Daarnaast regisseerde Martijn al eerder bij Over het IJ in het Zeecontainerprogramma (de voorstelling TREK), maakte hij een opera bij Radio Kootwijk, geeft theaterlessen en maakt nu een ‘theatergame’ samen met Sytze Schalk bij Theater aan het Spui.

Sara van Gennip (1987) schrijft teksten om naar te kijken en naar te luisteren. Heel soms mag je ze lezen. Vaak zijn het verhalen waarin mensen discussiëren, liefhebben en geloven tegen beter weten in. Af en toe wordt er heel symbolisch een biggetje in geslacht. Sara studeerde in 2012 af aan de (drama)schrijfopleiding van de HKU en filosofeerde daarna verder aan de UvT. Haar columns verschenen in regionale kranten en haar kindergedichten in de Poëziespektakels van Uitgeverij Querido. Theater schrijft Sara o.a. voor Theater Bellevue, Over het IJ, Festival Boulevard, de Tekstsmederij en haar eigen schrijfbedrijf Theatopia. In 2015 werd Sara genomineerd voor de Dioraphte Cementprijs, de VPRO Bagagedrager, de Lowlands Schrijfwedstrijd en won zij de Boekenweek Schrijfwedstrijd.

Karlijn Kistemaker (1986) studeerde in 2013 af aan de Regie opleiding van de Theaterschool in Amsterdam. Ze won de Top Naeff prijs 2013, een aanmoediging voor veelbelovend talent. Karlijn´s werk is contrasterend, grappig en persoonlijk. Met haar analytische blik, bizarre humor en inlevingsvermogen maakt ze herkenbaar theater dat de zwaarte verzacht van het leven dat nooit gaat zoals wij dat willen. Karlijn werkt vanuit klassieke toneelstukken en eigen geschreven (autobiografische) teksten die ze soms zelf speelt. In 2014 maakte ze deel uit van Atelier Oerol Over het IJ en werkte o.a. samen met Theater Sonnevanck en Rimini Protokoll. Dit seizoen is Karlijn geselecteerd voor de 3Package deal en gaat zij zich storten op een eigenzinnige bewerking van het boek Honderd jaar eenzaamheid van Garbíel Garcia Márquez. De eerste ontwikkelingen daarvan zijn te zien tijdens het Jonge Harten Festival.

Voor meer info en blogs over de Wijkmakers door dramaturg Tess Scholten zie http://overhetij.nl/category/blog/

Met medewerking van:
Maurice Bogaert, artistieke begeleiding
Pim Luitjes, productie
Tess Scholten, blog, dramaturg

Het project Wijkmakers is mogelijk gemaakt door STICHTING DOEN