Logo Over het IJ

Portretten van thuis

Vrouwenbazaar x Sociaal-Artistiek Museum (Theaterstraat)

عن الاغتراب والاقتراب Portretten van thuis

Een werk-tentoonstelling van SAM Social Art Museum, Hilda Moucharrafieh en Tewa Barnosa, met communityleden van Vrouwenbazaar in Amsterdam-Noord: Over migratie, generationeel en cultureel erfgoed; hoe we ons voelen over de verschillende plekken waar we vandaan komen, plekken die we delen en waar we nu samen zijn.

 

Portretten van thuis

Ontwerp door Abbas Al Shamari

عن الاغتراب والاقتراب Portretten van thuis

Een werk-tentoonstelling van SAM Social Art Museum, Hilda Moucharrafieh en Tewa Barnosa, met communityleden van Vrouwenbazaar in Amsterdam-Noord: Over migratie, generationeel en cultureel erfgoed; hoe we ons voelen over de verschillende plekken waar we vandaan komen, plekken die we delen en waar we nu samen zijn.

SAM (Social Art Museum) nodigde Hilda Moucharrafieh en Tewa Barnosa uit om deze workshop uit te breiden naar een geëngageerd programma met leden van de Vrouwenbazaar, in samenwerking met oprichter Samar Shalaan. Het programma is ontwikkeld met, en op initiatief van, Merel Noorlander en Arthur Kneepkens (initiatoren van SAM), in een productie van de Theaterstraat.

SAM is met de werk-tentoonstelling ‘Portretten van thuis’ onderdeel van Over het IJ als Stadskunstenaars en te vinden in het Festivalhart in één van de blauwe containers.

Samen deden we onderzoek naar hoe we ons nu voelen over de plek waar we vandaan komen en waar we nu samen zijn. We maakten subjectieve portretten van de wijk, de stad of het land waar we vandaan komen. Wat als die plek een personage was, wat voor een karakter zou het dan zijn? Hoe ziet een ansichtkaart eruit die je stuurt vanuit die hoogstpersoonlijke versie van je verleden?

Een paar maanden lang hebben we samen gezongen, gemusiceerd, getekend, gekookt, gegeten, gedicht, geboetseerd, geglazuurd, geblockprint, geletterd, geschreven en heel veel verhalen verteld. We hebben ontdekt wat we daarbij met elkaar gemeen hebben en hoe we van elkaar verschillen, en hoe we daar mee omgaan. Zo delen we onze band met Amsterdam-Noord en met ons eigen culturele erfgoed.

Op zaterdag 13 juli is er om 16:00 een speciale video-screening in het Beautiful Distress House.

--

Biografie:

Hilda Moucharrafieh is een kunstenaar, begeleider en cultureel werker gevestigd in Amsterdam. Zij is docent artistic research op de HKU, ze is ook artistic supervisor bij (A)WAKE in Rotterdam en zij was artistiek coördinator van UNBOXED (vh Zeecontainerprogramma) op Over het IJ. Met haar grondige onderzoek, geworteld in theorie en praktijk,maakt zij artistieke interventies in publieke ruimtes.

Haar werk vertelt verhalen van mensen die worden uitgesloten van de dominante narratieven die heersen in de samenleving. Deze verhalen worden vaak niet verteld in de publieke, centrale ruimtes binnen de stad. Verder werkt zij vaak samen met vrienden en artiesten die dezelfde politieke en sociale visies en waarden delen, maar ze toch telkens op een andere manier ervaren.

Tewa Barnosa is een transdisciplinaire artiest en curator, gevestigd in en tussen Tripoli en Amsterdam. Haar artistieke praktijk is verspreid over trajecten van visuele kunst, literatuur, geluid en allerlei samenwerkingen. Deze samenwerkingsverbanden zijn gegrond in kritische nieuwsgierigheid en op intuïtie gebaseerde kennis, reïnterpretatie en reproductie.

Barnosa stichtte in 2015 het fonds WaraQ for Art and Culture. Haar methodologieën centreren rond samenwerkingsprocessen zoals expo’s, verschillende projecten, ruimte maken en publieke interventies om nomadische infrastructuren van co-creatie en conversaties te ondersteunen.

Arthur Kneepkens
Bij de Theaterstraat maakte Arthur o.a. de installatie ‘This is YOUR Tuindorp!’ en de theatrale talkshow ‘De Wereld Draait Noord’. Voor verschillende projecten van de Theaterstraat doet hij de dramaturgie. Samen met beeldend kunstenaar Merel Noorlander maakt hij de sociaal-artistieke serie ‘De Nieuwe Banne, Hoe gaat het Echt Met Je‘ en zij ontwikkelen samen met vele anderen het participatieve traject voor de oprichting van het Sociaal-Artistiek Museum (SAM) in Amsterdam-Noord. Hij is tevens artistiek coördinator Kunst en Samenleving bij Over het IJ Festival, en (gast)docent bij o.a. DAS Theatre en Theaterdocent Verkort. Eerder werkte hij o.a. bij performance-collectief Le Nu Perdu, Edit Kaldor/Stichting Kata, Likeminds en Het Zuidelijk Toneel.

Merel Noorlander (zij/hen) is kunstenaar, curator, educator en co-initiator van SAM Social Art Museum*. Merel navigeert tussen Salt Lake City, Detroit en Amsterdam (Nederland), en groeide als jong volwassene op in de Wallen en Amsterdam Noord, als kapitein van hun boot. In hun werk onderzoekt en ontwikkelt Noorlander community-based media-design, sex tech en participatieve programma’s in nauwe samenwerking met migranten-, sekswerkers en LGBTQIA+- communities.

Merel behaalde een MFA 4D Design aan de Cranbrook Academy of Art, Michigan, VS en een Bachelor Fine Art aan de Royal Academy of Art, Den Haag, Nederland. Momenteel leid Merel een experimenteel Design Research curriculum aan College of Architecture & Planning, Universiteit van Utah in de Verenigde Staten.

Samar Shaalan is in 1992 naar Nederland gekomen vanuit Beiroet, Libanon. Ze heeft een universitaire economische achtergrond en heeft ervaring met het beheer van zowel commerciele als sociale ondernemingen. Samar deelt graag haar enthousiasme voor kunst, binnen de Vrouwenbazaar en daarbuiten! Bij de Theaterstraat kennen we haar al uit de allereerste performance van SAM in Frascati, en van het onderzoek voor de documentaire muziektheatervoorstelling I am (not) every woman i.s.m. Ragazze Quartet.

In 2008 heeft Samar de Vrouwenbazaar opgericht, ontstaan vanuit een behoefte aan betaald werk die leeft bij vrouwen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De Vrouwenbazaar ondersteunt door haar aangeboden activiteiten bij het participeren, integreren, emanciperen en pro-actief deelnemen aan de maatschappij. Samar is ervan overtuigd dat voor de emancipatie van vrouwen, mannen ook een esentiele rol spelen. Daarom zet ze zich in voor feministische mannen-emancipatie.


Met werk van: Abbas, Abdelkader, Abu Nadim, Aisha, Ali, Amy, Babek, Djamillah, Dorris, Hamdi, Hannelien, Hany, Kadija, Manar, Melia, Muriël, Mustafa, Nejwa, Nesrin, Nour, Rubina, Salman, Samar, Sandra & Sherif | Sociaal-artistiek ontwerp: Merel Noorlander en Arthur Kneepkens (initiatoren van SAM), Hilda Moucharrafieh en Tewa Barnosa (workshop begeleiders) & Samar Shaalan (Vrouwenbazaar) | Gastkunstenaars: Omaima Dajani (typografie en grafisch vormgeving), Lamia Makkadam (poëzie) en Inas Halabi (keramiek) | Video essay: Tewa Barnosa en Hilda Moucharrafieh | Documentatie Iftar: The Momentory (foto) en Ramia Suleiman (video) | Productie: Over het IJ | Coproductie: Theaterstraat en Vrouwenbazaar

Support: VriendenLoterij Fonds, Fonds Cultuurparticipatie & Amsterdams Fonds voor de Kunst