Over het IJ Festival 2024 in de pers:
Over het IJ Festival gaat naar vier dagen
Over het IJ Festival gaat van acht naar vier dagen. Dat maakte het Amsterdamse festival voor jonge locatietheatermakers gisteren bekend. ‘Het is een stap voorwaarts in ons streven naar een nog dynamischer platform voor locatietheater. Dit is alvast een opmaat naar de nieuwe Kunstenplanperiode 2025-2028 waarbinnen we onze ontwikkeltrajecten verder willen verdiepen en zullen werken aan een jaarlijks coherent verbonden festival-tweeluik wat beter past in de ontmoeting tussen maker en publiek’, aldus de directie.
Lees het hele artikel hier.
Over het IJ Festival 2023 in de pers:
Item op AT5 met meerdere voorstellingen:
Over het IJ Festival ook deze zomer weer in volle gang
Bekijk hier de video.
Terug naar Prinsenplein van en met Gershwin Bonevacia
Keuze van de criticus op de Theaterkrant.nl
"Gershwin gaat luchtig aan de haal met lelijke herinneringen uit zijn jeugd. In Terug naar Prinsenplein zijn zowel de teksten als het decor adembenemend."
Lees hier de hele recensie.
Zanger zonder volk met en van Giovanni Brand
Keuze van de criticus op de Theaterkrant.nl:
Zanger zonder volk is een liefdevol verhaal over anders zijn, maar toch ergens bij willen horen. Op talig niveau is het een goudmijn. De teksten zijn om in het hart te sluiten. Een beetje zoals de gouwe ouwe van André Hazes. Je weet wel: léven. Met een lach en een traan. Voelbaar van je kruin tot in je kleine tenen. - Gina Miroula, de Theaterkrant
Lees hier de hele recensie.
Person Loning For Human door Charles Pas
Recensie in het NRC
"Ongrijpbaar, maar vooral intrigerend is de performance van theatermaker Charles
Pas, Person longing for human" ★★★★★
Lees de hele recensie hier.
Gedenk te overstromen: Fundament van Collectief Walden
NRC over Gedenk te overstromen: Fundament
"Het is een sympathiek project, dat een inhoudelijk verhaal vertelt en de opwarming van de aarde dichtbij brengt." ★★★★☆
Lees hier de hele recensie.
Over het IJ Festival 2022 in de pers:
indebuurt over Over het IJ Festival 2022: Festival met inhoud én sfeer: waarom je nu kaartjes voor Over het IJ wil scoren
Vanaf 8 juli kun je tijdens Over het IJ weer tien dagen genieten van zon, lekker eten, festivalsfeer en theater. Mét een boodschap. Gooi alle vastgeroeste normen over bijvoorbeeld het vrouwbeeld en discriminatie overboord en laat je verrassen door makers met een verfrissende blik op de toekomst!
Het Parool over Over het IJ Festival 2022
Op Over het IJ Festival worden de zorgen om het klimaat heel tastbaar.
Over het IJ Festival 2021 in de pers:
Theaterkrant over het zeecontainerprogramma
Coronamaatregelen en zeecontainervoorstellingen; het lijkt op het eerste gezicht niet de beste combi. Want hoe hou je het virus op afstand in een zeer kleine, afgesloten ruimte waar hooguit een op zolder opgeduikelde tafelventilator voor enige luchtverversing zorgt? Maar Over het IJ Festival laat de jongste makers uiteraard niet in de steek en presenteert ook dit jaar weer een volwaardig, twaalfdelig zeecontainerprogramma – coronabestendig, uiteraard.
En dus kwamen makers en toeschouwers meer dan in voorgaande edities (deels) uit de zeecontainer. Meteen maar een groot compliment aan makers en organisatie: bij geen enkele voorstelling voelen de corona-aanpassingen als een compromis of lijken er vanwege het virus artistieke concessies gedaan te zijn. Integendeel: de vaak onverwachte settingen zijn stuk voor stuk betekenisgevend en dus van grote toegevoegde waarde aan het artistieke product. Het maakt een rondje langs de zeecontainers dit jaar misschien nog wel avontuurlijker dan anders.
NRC: 'Over Het IJ laat fictie en werkelijkheid op een fascinerende manier versmelten'
Het moet bij de organisatie en alle makers een collectieve zucht van verlichting hebben opgeleverd. Op de eerste avond van Over Het IJ bleek dat het evenement ondanks de aangescherpte coronamaatregelen zou kunnen doorgaan. Dat is niet alleen voor de direct betrokkenen goed nieuws, maar zeker ook voor het publiek: het theaterfestival geldt al jaren als een van de meest avontuurlijke podiumkunstevenementen van Amsterdam, waar veelal jonge theatermakers de industriële omgeving van het NDSM-werf naar hun eigen hand zetten.
Continuum - Johannes Bellinkx
Recensie de Volkskrant **** - Karin Veraart
'Het is alsof ik met vakantie ben geweest, zegt iemand die ook net Continuum van kunstenaar van Johannes Bellinkx heeft meegemaakt. Continuum, de installatie op het grensvlak van theater, beeldende kunst en film, die vrijdag haar première beleefde op Festival Over het IJ in Amsterdam, geeft je inderdaad het gevoel even helemaal weg te zijn. Door je mee te voeren op een reis door woestijnen en oceanen, langs overwoekerde grotten en tijdloze sneeuwlandschappen. Door je eigen verbeelding, in de eerste plaats.'
Running Landscapes - ROTOR / Johannes Bellinkx
Recensie NRC - Marijn Lems
'Het hoogtepunt van het openingsweekend was Running landscapes van ROTOR en Johannes Bellinkx. De voorstelling heeft de vorm van een wandeling door de stad: in twee op de grond aangegeven lijnen beweegt het publiek over het NDSM-terrein. Als je tot stilstand komt, ontvouwt zich steeds een tafereel dat het midden houdt tussen live-documentaire en theater; tussen de normale voorbijgangers worden steeds meer artistieke interventies geïntroduceerd, waardoor je langzaam in een parallelle werkelijkheid terechtkomt. Performers die in eerste instantie onderdeel van de mensenmassa lijken, voegen zich samen in een op free running geïnspireerde choreografie, die door de collectiviteit, de primaire kleuren van de kostuums en de stedelijk-industriële omgeving de sfeer krijgt van een poging om een eigen ruimte te bevechten in een omgeving van verval.
De Vreemdeling - Michiel Voet / Orkater
Recensie Trouw **** - Hanny Alkema
In De Vreemdeling is alles dubbel. Met langs glijdende videobeelden is het een theatrale vertelling én een bewegende expositie van performances. En wie ís eigenlijk de vreemdeling? Karim? Of Michiel, die zomaar tweeduizend dollar betaalt voor een tocht door de woestijn? En die zich in die kale woestenij met tekstvlaggen laat fotograferen? (‘De waarheid spreken is een revolutionaire daad’, staat erop.) Juist die voortdurend verschuivende perspectieven maken het tot meer dan een exotisch reisverslag. Het laat zien dat de Europese blik beperkt is.
The Poverty Peepshow - YoungGangsters
Recensie Trouw **** - Hanny Alkema
In The Poverty Peepshow zet theatergroep Younggangsters het publiek op een ander been door ‘de experience’ van een ‘real live huisuitzetting’. Door het publiek zelf met een stormram de deur te laten inbeuken. En daar nog voor te applaudisseren ook.
Over het IJ Festival 2019 in de pers:
De Managers - La Isla Bonita/Frascati Producties in coproductie met Over het IJ Festival
'Een ode aan baldadige fantasie. Het is kolderiek en goed bedacht en er zitten scènes tussen van grote schoonheid.' - NRC, ****
'Overtuigend vertolkt La Isla Bonita de uitputtingsslag van het werkende leven.' - de Volkskrant **** 'Sterk fysiek, lekker brutaal theater en met een grote dosis humor. Kolderiek en absurdistisch.' - Noordhollands Dagblad
VERDEDIG NOORD - Massih Hutak
'VERDEDIG NOORD: 'Eigenlijk alles wat je van theater verlangt. Het is een pleidooi, een lezing, een hartenkreet, een gebalde vuist, een preek, een liefdesverklaring, een opgestoken middelvinger.' - Theaterkrant
Bloomsbury - De Warme Winkel / Kim Karssen en Florian Myjer
'Tintelfris en intelligent spel. IJzersterk én subtiel.' - Trouw, *****
'Bloomsbury laat de virtuoze vaardigheden van een theaterduo zien.' - Het Parool
BEIGE - Sheralynn Adriaansz/Likeminds
'Zeer trefzeker, met een fijne afwisseling van onverwachte humor en ontroerende anekdotes.' - Het Parool
'Een gewiekste performance over culturele achtergrond. Verrassende zelfspot en venijn in de staart.' - Theaterkrant
Don't Wanna Fight - YoungGangsters & DOX
'Ongehoord, buitenproportioneel geweld als entertainment, à la Quentin Tarantino.' - de Volkskrant
'Een spannende vechtchoreografie onderzoekt grenzen van empathie.' - Theaterkrant
mensen dragen dingen - Lotte Boonstra
'Boonstra weet met haar poëtische en prettig absurde beeldtaal ons perspectief op onszelf te kantelen.' - Het Parool
'In Boonstra’s vervreemdende en fascinerende beelden ligt een schat aan betekenis en nieuwe invalshoeken om te ontrafelen.' - Theaterkrant
Finisterre - Rita Hoofwijk/SoAP Maastricht
'Overvalt je met de schoonheid van het alledaagse.' Theaterkrant
UNDERCOVER - Lotte Rischen/Maas
'Met veel oog voor detail legt Rischen een poëtische beeldtaal aan de dag. Zeer verrassend en mooi trefzeker uitgevoerd.' Theaterkrant