Al 32 jaar is Over het IJ hét platform voor locatietheater waarbinnen makers, team en publiek de ‘potentie’ van de stad onderzoeken.
Samen verkennen we hier hoe verbeelding de stedelijke samenleving kan verrijken of verrassen met andere of nieuwe realiteiten en perspectieven. Hier verhouden kunstenaars zich sinds het prille begin van hun makerschap tot de stad Amsterdam.
Bijvoorbeeld: FC Bergman, Schweigman&, Young Gangsters, Marjolijn van Heemstra, De Dansers, Hilda Moucharrafieh, Kompagnie Kistemaker, R3LN4CHT, Lamyn Belgaroui, Werkplaats van de Woestijne, Djuwa Mroivili, Rianne Meboer, Marte Boneschansker, Massih Hutak en véle, véle anderen. Over het IJ zorgt voor makers, waardoor zij duurzaam groeien en uitstromen naar de rest van het culturele veld. Zo versterken we ook de verbindingen tussen al die plekken in ons eigen stadsdeel Amsterdam-Noord met de rest van de stad en de wereld.
In een tijd waarin de ruimte voor vernieuwing al zó nauw is, maar door groeiende sociaal-economische verschillen, polarisatie, klimaatcrisis en gentrificatie zó nodig, kiest Over het IJ ervoor het roer om te gooien binnen een vernieuwde opzet van een festivaltweeluik. Hierin staan de ontwikkeltrajecten van Over het IJ centraal en gaan we expliciet voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie én voor experiment en onderzoek. Deze opzet sluit beter aan bij de financiële, artistieke en maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.
Een wereld in crisis heeft nieuwe (denk)beelden voor de toekomst nodig. Een nieuwe generatie kan deze bieden en onderzoeken. We kunnen niet zonder hoop op verandering. Om de verharding van de stad zacht en wendbaar te maken. Om dominante stemmen een tegenstem te geven. Over het IJ wil er zijn en blijven voor iedereen die zich meer thuis voelt op een rode harde klapstoel dan in rood zacht pluche, die podiumkunst wil zien die letterlijk midden in de wereld staat. Over het IJ gelooft dan ook dat bij nieuwe denkbeelden en in veranderende tijden soms oude concepten losgelaten moeten worden. Zo maken we ruimte voor dat waar de samenleving, de makers, het publiek en de podiumkunstensector NU om vragen.
Helaas blijkt uit de besluiten voor de nieuwe kunstenplanperiode dat deze vernieuwde opzet niet wordt gedragen door onze essentiële structurele financiers Amsterdams Fonds voor de Kunsten en Fonds Podiumkunsten. Dit doet onze toekomst en onze idealen wankelen. Zonder structurele financiële ondersteuning kán er geen ruimte gemaakt worden, kan er niks onderzocht of gebouwd worden. Dan is er geen plek meer zoals Over het IJ waar makers, team en publiek elkaar op gelijke voet kunnen ontmoeten en bevragen, en waar we samen kritisch en kwetsbaar durven zijn. Is het dan inklappen en wegwezen voor Over het IJ?
Als het aan ons ligt NIET. Wij zijn in gesprek met fondsen, gemeente, partners en makers om te zien of en hoe we toch door kunnen gaan. Over het IJ ziet het belang van verbeelding in de openbare ruimte. Een rode klapstoel die een tribune kan worden. Een parkeerplaats die een pompende afterparty wordt. Een broedplaats als dekmantel voor een broeinest van verzet. Een bos dat een nachtelijk verhaal kan vertellen. Een eiland dat in het IJ een gespreksstarter wordt over de stijgende zeespiegel en het klimaat.
Welke verandering en verbeelding van de stad heb jij beleefd tijdens Over het IJ?
Vul aan, deel en tag @overhetij.nd
Laat de rode klapstoel staan in de stad. Laat Over het IJ blijven. De ruimte voor verbeelding is het begin van hoe we samen de crisis in de wereld aan kunnen gaan. Verbeelding is het begin van de hoop dat verandering mogelijk is.
Reageer op het manifest op Theaterkrant.nl
Foto door: Derk Stenvers