Op een mooie dag in 2019 stonden wij, (Lisa, Susan, Sjifra en Roma - samen danscollectief MAN || CO) op het sportveld bovenop het dak van de Student Experience Amsterdam. Een kleine lift had ons 12 verdiepingen omhoog gebracht, waar we werden overvallen door een prachtig uitzicht over de stad Amsterdam. Het veld stond daar natuurlijk te wachten op nieuwe mensen die kwamen sporten, maar wij grepen alle vier direct naar onze telefoon. Dat moment was het eerste zaadje voor onze voorstelling Boom goes the dynamite, die op Over het IJ Festival 2021 te zien is.

“Als je, als sporter, de mogelijkheid hebt om de ander af te leiden voor eigen gewin, zou je dat dan doen?”

Hoe wij meteen naar onze telefoon grepen, bracht ons bij het beeld van alle mensen die dat voor ons deden en de daarbijbehorende beelden. Je weet wel, van die foto’s waarop je hoofd meer plek inneemt dan het uitzicht. Waarvan je je bij het zien afvraagt; wil je het uitzicht laten zien, of (de goede kant van) je eigen gezicht?

Een klein beetje cynisch concludeerden we, daar bovenop dat dak, dat er aan alles waarnaar gekeken wordt, geld wordt verdiend. De wereld wordt steeds creatiever in onze aandacht trekken. Of beter gezegd, aangezien het vaak geen bewuste keuze is, onze aandacht kapen. Het is geen geheim dat ons online scroll en klik gedrag wordt gemanipuleerd, zodat we blijven scrollen en klikken. We keken nog eens goed om ons heen en verbonden het sportveld waar we op stonden aan het fenomeen “aandacht kapen”. Niet alleen vanwege de toevallige samenkomst van waar we waren toen dit gesprek ontpopte, maar ook omdat de combinatie tussen aandacht kapen en het sportveld spannend is. Sporters gaan natuurlijk (ook) helemaal voor de winst. Als je, als sporter, de mogelijkheid hebt om de ander af te leiden voor eigen gewin, zou je dat dan doen? Dit vormde uiteindelijk de basis voor de keuze van de speellocatie voor Over het IJ Festival: een voetbalveld.

Kapen, focus en sport

Samen met regisseur Sanne Nouws hebben we daarna heerlijke gesprekken gevoerd over aandacht kapen, focus, sporters en sportvelden. Voorbeelden van afleiding in ons dagelijks leven waren er in overvloed: er was bijvoorbeeld die ene keer dat we, ter inspiratie, basketbalfilmpjes opzochten op YouTube. In plaats van de ‘compilatie mooiste dunks’, werden we opgeschrikt door een luide Nivea-men reclame. It’s happening as we speak. Er volgde een gesprek over hoe we, als collectief met enkel vrouwen, in het algoritme zijn beland van mannelijke doucheproducten. Wiens vriendje had zijn boodschappenlijstje naast deze laptop gemaakt? Misschien geen efficiënt uitstapje in de brainstorm, maar wel het bewijs dat afleiding tot onverwachte (en best grappige) gesprekken kan leiden. We kwamen bij de vraag hoe een wereld zónder afleiding eruit zou zien. Als we allemaal rechtstreeks op ons doel afgaan, zou dat niet een beetje saai zijn?

Afleiding en focus in de dansstudio

Zo ontstond de volgende vraag: is afleiding iets vervelends of moeten we het koesteren? Met die vraag gingen we de dansstudio in, die we ombouwden tot sportveld met een rode lijn in het midden van de ruimte. We experimenteerden in een soort wedstrijd met verschillende manieren van punten scoren en tastten af wanneer afleiding leuk is en wanneer het je van de winst afhoudt. Die wedstrijd ontwikkelen was serious bussiness. Lichaamsbeheersing, creativiteit, en vooral focus bleken belangrijke elementen.

“Is afleiding iets vervelends, of moeten we het koesteren?”

Terwijl de spelregels steeds meer vorm kregen, ontwikkelden we manieren om aandacht te kapen en af te leiden. Zo begon Roma keihard het Wilhelmus te zingen, nog voor de wedstrijd van start was gegaan. Tijdens het spel is Susan met Sanne, de regisseur (dat was nou eenmaal de enige aanwezige), gaan flirten, greep Lisa de rust aan om de rode lijn meermaals aan te raken en even lekker in te lopen in de puntentelling. Net op het moment dat de tegenpartij een punt dreigde te scoren deed Sjifra alsof ze door het publiek werd uitgescholden. Zo bleken de momenten waarop we het meest genoten, de momenten te zijn waar we afleiding toelieten. Voor het testpubliek was dat echter niet altijd het geval. Voor de één is eerlijk spel toch echt het belangrijkste, zij zijn voor het sportieve team, maar bij sommige anderen viel de creativiteit en gewiekstheid van de tegenstander in de smaak…

De wedstrijd zal uiteindelijk te zien zijn op Over het IJ Festival, niet op het sportveld van de Student Experience Amsterdam, maar op het voetbalveld op de NDSM-werf. Gelukkig maar, want tegen het uitzicht van het sportveld van de Student Experience Amsterdam valt niet op te dansen. Wel zijn we dat sportveld dankbaar voor de inspiratie en het eerste zaadje voor onze voorstelling!

Kun je niet wachten om dit sportveld te betreden? Koop je tickets voor Boom goes the dynamite here!