Over het IJ Festival speelt graag met nieuwe theatervormen. Niet alle voorstellingen die je tijdens het festival kunt zien zijn er om vanaf een veilige afstand naar te kijken. Sommige voorstellingen moet je ondergaan. Een voorbeeld daarvan is BLOOS van Marte Boneschansker. Tijdens Over het IJ Festival zet zij negen bedden neer. In ieder bed kunnen bezoekers luisteren naar de stem van een vrouw, die vertelt over wat intimiteit voor haar betekent. Hoe komt Marte aan het idee voor BLOOS? Wat wil ze haar publiek graag meegeven? En waarom heeft ze deze voorstelling gemaakt?

Vrouwelijke intimiteit
BLOOS gaat over intimiteit. Meer specifiek over vrouwelijke intimiteit. ‘Er bestaat volgens mij een prangend ideaalbeeld van vrouwelijke intimiteit en seksualiteit. Het ideale vrouwenlichaam is jong, wit en slank. Seksualiteit is hierdoor sterk gekoppeld aan jeugdigheid. Terwijl vrouwen van alle leeftijden intimiteit en seksualiteit ervaren, vaak op een volstrekt unieke manier.' Marte wil met BLOOS graag heersende ideeën over seksualiteit openbreken: 'Ik zie graag dat mensen na afloop van de voorstelling op een andere manier naar intimiteit en seksualiteit kijken. Het zou helemaal fantastisch zijn wanneer bezoekers elkaar ondervragen en het onderwerp bespreekbaar maken.'

Van 10 tot 100
Wat maak je precies mee tijdens BLOOS? 'In negen bedden luisteren bezoekers via een hoofdtelefoon naar een verhaal van een vrouw over wat intimiteit voor haar betekent. Er zijn vrouwen van 10 tot 100; elk decennium heeft een eigen bedje. Je kunt meerdere bedden en dus meerdere verhalen achter elkaar of gedurende het festival bezoeken en beluisteren.' Hoe komt Marte aan al deze verhalen? 'Ik vond ze op allerlei manieren; via netwerken, organisaties of gewoon door mensen op straat aan te spreken.' Voor bezoekers blijft het niet bij luisteren; Marte daagt hen uit om ook fysiek te ervaren waarover de vrouwen vertellen. 'Dat gebeurt al doordat je middenin in het festivalgebied gaat liggen. Maar we passen ook andere technieken toe die ik graag nog even geheimhoud.' (LEES VERDER ONDER DE FOTO)



Fotomodel en theatermaker
Marte Boneschansker is theatermaker én fotomodel. 'Als model ken ik maar al te goed de wereld van het 'perfecte’ vrouwelijke lichaam. Het contrast met de meer veelkleurige werkelijkheid valt me daardoor extra op. In BLOOS wil ik laten zien dat intimiteit en seksualiteit niet gaat over uiterlijkheden. Intimiteit is hyperindividueel. Het gaat over een innerlijke verbondenheid en hoeft daardoor ook niet met per iets te maken te hebben met seksualiteit.' Marte noemt een paar voorbeelden die ze kent uit het dagelijks leven: 'Zo ken ik mensen die intimiteit ervaren wanneer ze een groot stuk rood vlees eten. Of zielsalleen in een donkere woonkamer zitten, zonder muziek of enige andere afleiding.'

Er is leven na je dertigste
Soms gaan de verhalen van vrouwen wél over seksualiteit. Marte: ‘BLOOS laat zien dat er leven is na je dertigste. Ook vrouwen van 70+ vinden het heerlijk om te vrijen. En je kunt heel goed voor het eerst op je 68e van je sokken worden geblazen van verliefdheid. Elke stem in BLOOS is uniek en heeft een andere klankkleur en een eigen accent.’

Intimiteit: uniek en onvergelijkbaar
Wat viel Marte op tijdens de gesprekken die ze voerde tijdens het maken van BLOOS? 'Hoe ouder vrouwen zijn, hoe zekerder ze lijken over hun intimiteit. Vooral vrouwen tussen de 15 en 40 jaar voelden zich het meest onzeker over hun lichaam: precies de leeftijdsgroep waarvoor de heersende seksuele norm het meest dwingend is. Alle vrouwen die ik heb gesproken waren uniek. Bezoekers zijn dit ook. Het zou geweldig zijn als publiek na afloop van de voorstelling zich opnieuw verhouden tot een heersend idee van intimiteit en seksualiteit, en meer vrijheid en ruimte geven aan hun unieke, onvergelijkbare intimiteit.’