Tien partners in talentontwikkeling droegen eerder dit jaar tien makers voor, die in de zomer op residentie gingen tijdens beide festivals. Over het IJ Festival en Oerol kozen na deze kennismaking drie makers en hun partners voor wie het Atelier een ideale ontwikkelplek vormt: Marinke Eijgenraam (Schweigman&), Warre Simons (Kameroperahuis) en Igor Vrebac (De Nieuwe Oost).

In het Atelier focussen makers zich op de vraag: ‘Wat betekent het om een voorstelling te maken die kan spelen op uiteenlopende locaties?’ Daarbij dienen Oerol en Over Het IJ Festival met hun verschillende (sociale) contexten als onderzoekplatform, inspiratiebron en presentatieplek. Het Atelier-traject biedt een artistieke en productionele bedding voor de makers in samenwerking met de partners. Tijdens Over het IJ Festival en Oerol 2019 zullen de makers hun traject afronden met een korte voorstelling.


Marinke Eijgenraam | Schweigman&

In 2009 studeerde Marinke af aan de opleiding Moderne Theaterdans aan de Theaterschool Amsterdam. Ze werkte met verschillende theatermakers samen maar vond een thuisbasis in het werk met Schweigman&. In de eerste periode na haar afstuderen aan de MTD was ze onderdeel van het collectief Tragic Trio waarmee ze de theaterfestivals van Nederland aandeed. Tussen 2013 en 2016 volgde zijn een tweejarig traject aan de Mime Opleiding Theaterschool Amsterdam, waar ze afstudeerde met onder andere de prachtige confronterende en geëngageerde voorstelling ‘Ontheemd’. In 2017 werkte Marinke samen met Geartsje van der Zee aan een beeldend onderzoek met grote vergrootlenzen waar de containers van het Zeecontainerprogramma van het Over het IJ een ideale locatie voor bood. Haar onderzoek richtte zich hier op de zeggingskracht van beeld in een non causale verhaallijn en de creatie van een individuele beleving die de manier van kijken intensiveert.

Binnen het Atelier wil Marinke onderzoeken hoe ze iets kan creëren dat de filters en tussenwanden afbreekt die ons ervan weerhouden om een te kunnen worden met onze omgeving. Liggen de lagen die verstoren, ruis veroorzaken, blijven praten en projecteren in onszelf of buiten onszelf in onze omgeving? Ze onderzoekt hierin zowel de fysieke als de mentale blokkades die ons hierbij in de weg staan en bevraagt tegelijkertijd wat deze staat ons wel of niet opbrengen zou.

Boukje Schweigman | Artistiek leider Schweigman&:
“Marinke is een heel bijzondere en gedreven jonge maker. Ze zoekt trouw naar haar eigen beeld en bewegingstaal zonder concessies te doen. Dit levert prachtig en intens beeldend theater op. Het werk is origineel en intiem. Tijdens haar afstuderen en vlak daarna heeft ze pareltjes laten zien. Ik kan niet wachten om haar nieuwste creatie te kunnen bewonderen.”
 

Warre Simons | Kameroperahuis

Warre Simons studeerde jazz gitaar en klassieke compositie aan het Conservatorium van Amsterdam (2015). Zijn muziek klonk onder andere bij De Nationale Opera en Muziekgebouw aan ‘t IJ. Ook componeerde hij muziek voor toneelgezelschappen als Toneelgroep Amsterdam, Wunderbaum, NTGent, Münchener Kammerspiele, Thalia Theater en Wiener Burgtheater. In 2013 maakte Warre tijdens zijn studie aan het conservatorium een succesvol regiedebuut bij Theater Bellevue. Sindsdien legt hij zich naast zijn werk als componist steeds meer toe op het regisseren en ook het zelf maken van volledig nieuwe voorstellingen. Dit laatste deed hij onder andere bij Kameroperahuis en tijdens een residentie op Oerol in juni 2017 met de performance “What You Means To Me”. In augustus 2018 maakte hij tijdens het Grachtenfestival met “Niet De Klucht Van De Koe” – een coproductie van Kameroperahuis en het Grachtenfestival – tevens zijn debuut als operaregisseur.

Binnen het Atelier wil Warre onderzoek doen naar het (westerse) verhaal. Niet zozeer naar de inhoud maar naar de structuur van die verhalen. Hoe we verhalen vertellen en wat vervolgens de invloed van die methode is. Hoe belangrijk is dit construct bijvoorbeeld in de politiek? En wat is haar invloed op een meer persoonlijk niveau zoals identiteit? Terschelling en de NDSM-werf zijn voor hem bij uitstek goede contexten hiervoor. Het zijn plekken waar de mens niet alomtegenwoordig is. Plekken die bezit zijn van al het andere, niet menselijke. Gelden daar ook de wetten van het verhaal of is dat enkel onze projectie? Bedenken wij alleen maar verhalen om ons te verhouden tot al dat andere?

Karin Netten | Artistiek leider Kameroperahuis:
“Warre is hier binnengekomen als componist, maar al snel bleek dat hij zich veel breder en meer als regisseur wilde ontwikkelen. Wij boden hem hier verschillende kansen in door hem te betrekken bij Het Wilde Oosten en het Grachtenfestival en middels de residentie op Oerol. Wij bieden Warre graag zoveel mogelijk vrije speelruimte waarbinnen hij kan experimenteren en zijn eigen signatuur verder kan ontdekken en ontwikkelen. Er zijn echter maar weinig plekken waar dat kan. Het Atelier springt mijns inziens in een gat in de markt en neemt daarmee een cruciale positie in. Het biedt een uitgelezen mogelijkheid om als kunstenaar je visie verder aan te scherpen en te onderzoeken wat wel en niet werkt voor de toeschouwer. En daarmee te spelen.”


Igor Vrebac | De Nieuwe Oost

De in Bosnië-Herzegovina geboren en in Nederland opgegroeide Igor Vrebac (1986) studeerde in 2012 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar hij afstudeerde aan de mime opleiding. Na zijn afstuderen speelde hij in verschillende theater-, film- en televisieproducties in binnen- en buitenland. Tussen 2012 en 2016 produceerde, maakte en speelde hij daarnaast drie eigen (solo-)voorstellingen: James’ Dream voor het Zeecontainerprogramma van Over het IJ Festival; Homo Sapiens, die de juryprijs in de wacht sleepte voor ‘Beste Korte Performance’ tijdens het Spaanse ACT Festival in 2015; en My Father Was A Terrorist, een coproductie tussen RIGHTABOUTNOW Inc. in Amsterdam en Contact Theatre in Manchester.

Vanaf 2016 focust hij zich volledig op theater maken. Zijn regiedebuut Macho Macho ging in september van dat jaar in première en ontving de ‘Dioraphte Best of Amsterdam Fringe’ award. In 2017 maakte hij TRÆNS, een sexy ritueel om het mannelijke en vrouwelijke bloot te leggen. In 2018 volgde HEROES, waarin hij met drie vrouwelijke performers de onvermoeibaarheid van het vrouwenlichaam onderzoekt. Met zijn traject bij productiehuis De Nieuwe Oost in Arnhem wil hij een theatrale en choreografische manier van werken ontwikkelen om uit te groeien tot een onafhankelijke, internationale maker. Igor was dit jaar genomineerd voor de prijs van de Nederlandse Dansdagen als veelbelovend choreografietalent.

Igor wil binnen het Atelier een onderzoek doen naar de seksappeal van Moeder Natuur. Hij wil ons kijkgedrag rondom seks en natuur en de betekenis ervan op een filmische manier beïnvloeden en zich richten op een vormonderzoek en de zeggingskracht van natuurlijke beelden en bewegingen.

Eve Hopkins | Artistiek directeur De Nieuwe Oost:
“Igor is een maker die zich inzet voor de ontmoeting met De Ander en het avontuur wat daarmee gemoeid gaat. Een avontuur voor het publiek, maar ook voor hemzelf, waarbij hij uit zijn comfort zone stapt. Het lichaam is het epicenter van waaruit de ontmoeting plaatsvindt; tussen performers, tussen performers en publiek en het publiek onderling. Igor omarmt de mainstream body language die we kennen uit videoclips en de catwalks, die hij transformeert tot iets wat schuurt, verleidt en verwart. Door zijn ruime ervaring als performer begrijpt Igor als geen ander wat het lichaam vermag en hoe de grens opgezocht en overgestoken kan worden. De focus op locatie is een belangrijke en logische volgende stap. Werken op locatie verandert niet alleen de relatie tussen performer en zijn/haar materiaal en omgeving, maar ook de dynamiek tussen performers en publiek.”