Een editie die nieuwe stemmen liet klinken en waarin vooral vooruit werd gekeken. 10 nieuwe makers kregen door het jaar heen residenties bij Over het IJ in samenwerking met partners in talentontwikkeling, zoals het succesvolle Atelier van Oerol en Over het IJ. Over het IJ bood dit jaar aan maar liefst 13 net afgestudeerde makers een plek in het Zeecontainerprogramma. Veel bezoekers kozen voor het IJbewijs, een dagpas voor Nieuwe Makersvoorstellingen om zich te laten verrassen door de voorstellingen.

De korte, vaak persoonlijke voorstellingen van jonge makers op en rondom de containers op de NDSM-werf maken dat Over het IJ Festival – voor de theaterliefhebber althans – elk jaar weer veruit het boeiendste en verrassendste festivalhart heeft ingericht. Dit jaar onderzoeken meerdere makers hun verlangens en wat die verlangens met ze doen. Sanders Janssens theaterkrant

Daarnaast waren er verrassende, urgente en zeer actuele projecten op bijzondere locaties. Met thema’s als identiteit, racisme, klimaatverandering, de relatie van natuur en mens, het vrouwbeeld, de zoektocht naar houvast en mentaal welzijn werd het publiek meegenomen in rake voorstellingen. Zo gingen in het uitverkochte Horizon bezoekers boven op de pont in gesprek met jongeren over klimaatverandering. Werkplaats van de Woestijne onderzocht in een glazen container Het Gewicht van een Gedachte. DEGASTEN gaven een stem aan de behoefte van jongeren in De Staat van de Jongeren. Avond na avond was GRACE van Theater RAST en Ada Ozdogan uitverkocht. Robbie Wallin & Luan Buleshkaj kregen met Godenzonen op het voetbalveld op het IJplein iedere voorstelling weer een mooie aanloop van buurtbewoners. Bezoekers werden verrast en geraakt door voorstellingen als Angry Young Men van WAT WE DOEN, Digital Ducttape van Hipsick en Citizen K. van Sadettin K en VROUWEN DIE BOUWEN van het beeldmakende duo LIPS&KNOBEL.

Het is een van de interessantste theaterexperimenten dit jaar op het Over het IJ Festival in Amsterdam. Het heet Horizon en is van Opening Statement, het aanstormende theatercollectief van Joeri Heegstra, Samir Veen en Claire Bender. In hun werk onderzoeken ze de toekomst, met nadruk op de uitdagingen die klimaatverandering ons zal brengen en hoe we daar als individu op kunnen reageren. Vincent Kouters De Volkskrant

Het festival sloot af in het laatste weekend met het Weekend van de Visuele Taal. Over het IJ werkt aan en leert over de toegankelijkheid van het festival. We realiseren ons dat het festival niet voor iedereen vanzelfsprekend is te bezoeken. Daarom werken we samen met publiek, experts, de makers en het team aan de toegankelijkheid. Op zaterdag was er een goedbezocht Gebarencafé met indrukwekkende performances van Christie Tilborg en Court McKenzi en diverse voorstellingen werden in het laatste weekend getolkt.

Iedere dag werd het festival geopend op EILAND van Collectief Walden met twee bewoners uit Amsterdam Noord. Twee verschillende generaties die het thema van die dag bespraken. Geïnspireerd op deze gesprekken werd die dag een lied gecomponeerd door Annelinde Bruijs (o.a. Club Gewalt) met Dominic Kraemer (o.a. De Nationale Opera) en Frino (o.a. bekend van de Parade) Samen vormen ze de Negen Liederen van het Wassende Water die 's avonds te horen waren in de Talkshow en daarna de buurten van Amsterdam-Noord in trokken. Op het strand in het Festivalhart werd ‘s avonds tijdens de Talkshow. Een Monument voor de Toekomst de toekomst herdacht aan de hand van de thema’s en met gasten en theatermakers uit het programma. Want als we de waterpeilvoorspellingen erop nakijken, staat Amsterdam binnen 250 jaar onder water. Hoe herdenken we een ramp die ons nog te wachten staat? En welke invloed heeft dit op de keuzes die we vandaag maken? Collectief Walden en Over het IJ trokken samen lijnen vanuit de toekomst naar nu. En van Amsterdam Noord de wereld in.

We kijken terug op een geslaagde 30e editie!