Je maakt voorstellingen over de dingen die jou dagelijks bezighouden. Op dit moment is dat ons mensbeeld en in de overtuiging dat die nodig toe is aan verandering. Wat is jouw hoop voor ons mensbeeld?
Mijn hoop is dat we een nieuw verhaal leren vertellen over de mensheid. Het idee dat de mens per definitie egoïstisch en zelfzuchtig is, blijkt achterhaald te zijn, maar zit nog diepgeworteld in onze cultuur. Er gaat in de wereld veel mis op dit moment en daar is de mens bijna altijd primair bij betrokken. Dus we hebben wat te doen en we zijn heus niet alleen goed. Maar ik geloof dat, als we op een minder cynische manier over onze soort leren praten, er veel hoop is op het gebied van wat we samen kunnen bereiken.
Kan je vertellen hoe je te werk gaat tijdens het onderzoek en wat hoop je te presenteren tijdens het festival?
Ik werk op dit moment aan een reeks werken rond het thema: optimisme. De afgelopen twee jaar heb ik me ondergedompeld in dit thema en wat het voor mij betekent. Door veel te lezen en te praten over het onderwerp heb ik onderzoek gedaan, onder andere samen met mijn dramaturg Bas van Rijnsoever.
We maken lange wandelingen en bespreken de thematiek en wat wij erover willen vertellen. De voorstelling op het Over het IJ is de eerste van de reeks. Om te beginnen wil ik in de vorm van een acrobatische lezing het publiek vertellen dat het minder slecht gaat met de wereld dan ze denken. Voordat we het over ons mensbeeld hebben, moeten we het over ons wereldbeeld hebben. Via nieuws en social media hebben we een beperkt, veelal pessimistisch, beeld van de staat van de wereld. Veel positieve ontwikkelingen gaan langzaam en zijn daarom minder nieuwswaardig. Ik geloof dat het zin heeft om die positieve ontwikkelingen te benoemen, omdat ze hoop kunnen geven voor de toekomst: als we dat allemaal bereikt hebben, dan geloof ik dat de huidige uitdagingen ook mogelijk zijn.
Wat betekent het voor jou om in het Nieuwe Makersprogramma te zitten bij Over het IJ Festival?
Ik vind het bijzonder om weer wat bij Over het IJ te doen. Jullie investeren in langdurige relaties met makers en dat is iets dat mij ook aan het hart gaat. Dat biedt een mogelijkheid om je ergens aan te verbinden en op een ander niveau te werken. Eén van de allereerste onderzoeksperiodes voor dit werk was ook bij Over het IJ dus het is bijzonder om hier weer terug te komen. De tours vind ik ook een tof concept, omdat het publiek op die manier misschien makkelijker iets te zien krijgt waar ze anders niet heen zouden gaan.
60% banaan is tijdens het festival te bezoeken met het IJbewijs.