Pleidooi voor afschaffing van heteroseksualiteit
"A Garden of Heavenly Delights (eindregie: Lotte Bos) is beeldend performancetheater van hoge klasse, ontzettend geëmancipeerd. Haar voorstelling zet aan tot nadenken, én ontroert. Bakker laat zien hoe ze het niet wil, om zo uit te komen bij dat wat ze wel wil. Een heerlijke strijd waarin ze het hele publiek betrekt, en dat alles tegen de achtergrond van een voormalig rooms-katholieke kerk. Ja. Meer van deze vrouw, alsjeblieft." - Gina Miroula, Theaterkrant

Bemachtig kaarten voor deze voorstelling

foto Jean van Lingen

Extatische openluchtclub onder de rook van Amsterdam
''Cypher is een hypnotiserende beleving, waaraan iedereen mag participeren. Dat blijkt aan het eind, wanneer het publiek wordt aangemoedigd zich in de cirkel te begeven. Dertig man stapt, eerst wat onzeker maar dan vol overgave, naar voren vanuit de zijlijn en stort zich in de muziek. Sommigen extatisch, anderen dromerig, even met de ogen dicht. Vanuit de lucht moet het er jaloersmakend hebben uitgezien. Een zelfgecreëerde commune. Op een vrijdag in juli. Onder de rook van Amsterdam." - Gina Miroula, Theaterkrant

Cypher is te bezoeken met een IJbewijs

foto Moon Saris

Een goed geoliede machine van bouwende vrouwen
"Zo op het oog lijkt het er in deze voorstelling om te gaan het beeld van bouwvakkers te doorbreken. Als je het clichébeeld ongenuanceerd neerzet: kerels met stalen spierbundels, een bouwvakkersdecolleté en te harde muziek die vanaf hun steiger naar voorbijlopende meiden fluiten. Hier zijn de bouwers vier vrouwen met rubberlaarzen, korte broeken en klimmersuitrusting. Ze sjouwen met houten planken, stalen pijpen en touwbundels. De invalzaag hanteren ze net zo makkelijk als de nietmachine en de haakse slijper. Overleg is nauwelijks nodig, de bouwers weten precies wat hen te doen staat. Als in een goed getimede choreografie reiken ze elkaar de planken en de touwen aan of de klemmen om de pijpen aan elkaar te bevestigen. Het is knap dat de bewegende vrouwen – Lips, Knobel, Merel Severs en Isabelle Houdtzagers – op een vanzelfsprekende manier de blik van het publiek weten te veranderen" - Anita Twaalfhoven, Theaterkrant

Kaarten voor VROUWEN DIE BOUWEN

foto Moon Saris

De onzekere toekomst van een tiener
"Zo functioneert Horizon (in regie van Joeri Heegstra en Samir Veen) vooral als spiegel voor je eigen geloofsartikelen over de wereld waarin we leven, over wat de grootste collectieve uitdagingen zijn en of we er als mensheid in zullen slagen die uitdagingen op te lossen. In het gesprek ligt de focus van de vragen vooral op het klimaat, maar is er genoeg ruimte om ook over sociaal-economische ongelijkheid, lhbti+-rechten, racisme en de strijd tussen een progressief en een conservatief wereldbeeld na te denken. Door het scherpe doorvragen van je gesprekspartner krijgt zo een min of meer samenhangende toekomst vorm." Marijn Lems, Theaterkrant

De kaartverkoop van Horizon gaat hard, wacht niet te lang met bestellen

foto Moon Saris

Online gedrag wordt fysiek in een aanstekelijke, vet aangezette show
"In Digital Ducttape vertaalt performancecollectief HipSick online ruimtes en gedrag naar dans en performance. Theater, club en installatie smelten samen tot een aanstekelijke, vet aangezette show, waarin je continu wordt uitgedaagd om te bepalen wat authentiek is en wat fake. HipSick zet een performance met pit neer, die doet smaken naar meer." - Iris Spanbroek, Theaterkrant

Scoor hier je kaarten

foto Salih Kiliç

Lekkere festivalvoorstelling met grotesk spel, publieksparticipatie en spitse teksten
"Het is het begin van een hilarische voorstelling in de beste traditie van YoungGangsters, met veel rook, vuur, spuitend bloed en fysieke confrontaties, maar wel met een serieuze teneur – want wat maken we er in contact met andere beschavingen toch snel een potje van." Hans Smit Parool

Hier koop je jouw kaarten

foto Bart Grietens

Een optimistische circusconferentie voor de boze burger
"Een blijde boodschap voor de boze burger, daarmee opent de promotietekst voor deze voorstelling. Deze recensent is dan toch een boze burger die de blijde boodschap niet helemaal gelooft, maar andere boze burgers toch aanraadt om ook een kijkje te nemen. Het kunstwerk dat Kuitenbrouwer heeft gemaakt is veel opener dan alleen een beeld van optimisme of van pessimisme. De wirwar van gekleurde elastieken die we voor ons zien zegt veel over de complexiteit van geschiedschrijving. Hoe begin je met een interpretatie van zeventig jaar aan wereldgeschiedenis? Wat laat je weg, wat voeg je toe en wat verbind je aan elkaar? En wat zegt het over ons dat we ons wereldbeeld baseren op de verbindingen die historici maken tussen deze elastieken? De buitenlocatie geeft daar nog een mooi extra effect aan: de sterke wind onderstreept hoe fragiel de constructie is." - Jeroen van Wijhe, Theaterkrant

60% Banaan kun je bezoeken met een IJbewijs

foto Wieba Photography

Theatermakers Lieve Fikkers en Hélène Vrijdag doen dat in WEEF // GAZE vooral door het creëren van een andere tijdsbeleving.
"In de expositieruimte van het festival staat een enorm weefgetouw opgesteld, waaraan de makers op hun rug liggend werken. Ondertussen hoor je een radioshow met muziek en gesprekken over uiteenlopende onderwerpen, die steeds aan het mythologische verhaal van Arachne worden gekoppeld – de jonge vrouw die de woede van de godin Athene over zich afriep door haar in een weefwedstrijd te verslaan, en in een spin werd veranderd. Door de patriarchale moraal van het verhaal van Ovidius te bevragen plaatsen Fikkers en Vrijdag hun doorlopende arbeid in een emancipatoir kader – het weefgetouw waaraan ze gestaag werken wordt zo een ode aan creatie, en een metafoor voor het bouwen aan een betere toekomst." - Marijn Lems, NRC

WEEF // gaze is te bezoeken met een IJbewijs

foto Moon Saris

"Zo schetsen ze met Poetic Licence een tegelijkertijd beklemmend en bevrijdend portret van de relatie tussen waanzin en uitsluiting. Een overgave aan fictie is als de vleugels van Icarus: een ontsnapping aan de zwaartekracht van de verstikkende burgermoraal, maar ook een potentieel fatale hemelbestorming." Marijn Lems, Theaterkrant

Te zien t/m woensdag.

foto Moon Saris

Muzikale ode aan de diversiteit en de verbondenheid van vrouwen